Mat/näring

Att få i sig näring

Kilokalorier hit, kilokalorier dit. Markronäringsämnen och mikronäringsämnen.

Hittade även en lista på dessa hos jordbruksverket när det gäller odlingen av ekologiska grönsaker. Den hittar ni här.

Generellt sätt kan man säga att jag äter tämligen ‘hälsosamt’.

Under träningssäsong (inte sommar) brukar en normal middagsvecka se ut enligt följande

Måndag: (jag tränar sent, sambon lagar middagen): Bakpotatis med kesoröra samt grönsaker
Tisdag: Thaigryta med blomkål, broccoli, lök, ingefära, kokosmjölk och en soja-proteinkälla/kyckling
Onsdag: (jag tränar sent, men förbereder oftast innan träningen): Rester från helgen, veckan innan eller från frysen (kött, fisk eller vegitarisk gryta med bönor/linser)
Torsdag: Oftast fisk på något sätt – vi gillar lax och soppor/grytor på vit fisk (gärna med saffran) ibland blir det kyckling
Fredag: Kött! Oftast tillsammans med ugnsstekta grönsaker/potatis – (om någon av oss är upptagna blir det ofta middag på någon trevlig restaurang med vänner)
Lördag: Kött/Fisk/fågel (beroende på vad vi åt på fredagen) – här får sambon oftast välja (då blir det taccos)
Söndag: Speciell mat, oftast nya recept eller saker som tar lite längre tid att tillaga. En stek, en soppa, det var våfflor i söndags för att fira vår-fru-dagen

Typiska luncher

Matlåda av rester. Samt ”hämtsallader” från en lunchrestaurang i närheten, brukar variera mellan räk/kräftsallad och en vegetarisk (då tillsätter jag oftast en burk keso el liknande istället).

Sommar’n 2012

  • Grilla så mycket som möjligt (>=1 gång/vecka)
  • Äta >1kg grönsaker och/eller bär/dag
  • Potatis >=3ggr/v
  • Bulgur/ris/couscous >= 1ggn/v
  • Fisk/Skaldjur >=1ggn/v
  • Vegetariskt (sojaprotein/linser/bönor) >=1ggn/v
  • Mejeriprodukt som proteinkälla >=1ggn/v (ost, keso, kvarg)

Antal kilokalorier (kcal), makro- och mikronäringsvärden hittast bäst i Livsmedelsverkets databas.

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s