Hamburgerupplevelsen

2014-01-10: Först var jag bitter. Sen blev jag glad. Efter att ha funderat och läst gamla recensioner av burgare har jag kommit fram till följande om mitt besök på Flippin’ Burgers. Men först lit annat…

Hamburgarepromenad

Gick förbi inte mindre än fem ställen som fokuserar sin verksamhet mestadels på hamburgare. Då kan man fråga sig – är det behovet av utbudet som gör att det öppnas ställen överallt, eller är det att var-och-varannan-människa vill öppna hamburgerrestaurang som gör att hype:en uppkom. Visserligen är hamburgare väldigt gott. Men om inte Flippin’ Burgers hade öppnats. Hade stockholmare blivit som galna kring hamburgare? Det är ju fullkomligt galet vad restauranger det finns, vad bloggare det finns, vad förstå-sig-på-burgare det finns. Hönan eller ägget. Försvinner suget om restaurangerna försvinner? Blir marknaden ”mättad” på hamburgare. Ja, det återstår att se.

Svenskahamburgerköket Käk

PitchersBrosBurgers MarieLevau

De ställen jag passerade: Svenska Hamburgerköket (på lunchen), Käk, Love Food Café, Pitchers samt Bro’s Burgers.

En äkta Hamburgerupplevelse

Hela grejen med ett hamburgerhak är UPPLEVELSEN. Inramningen. Känslan. Som att man går in på en film och är Travolta i Pulp Fiction. Eller fisförnäm-matkännare som äter på lyxrestaurang. DET är ju detta vi älskar, mina burgervänner! Man behöver inte kunna massor om mat. Man behöver inte veta vilken kärntemperatur olika köttslag skall ha när dom är färdiga. Behöver inte förstå begrepp som syra, sälta, sötma vid matlagning. Smaker som ”gifter sig” och allt annat trams. Antingen är burgaren god eller inte god. Antingen är stämningen bra, eller inte bra. Det är just så vi avnjuter en burgare. Vi lutar oss tillbaka, grabbar tag i käket med händerna och mumsar i oss. I glada vänners lag. Eller ensamt. Det spelar ingen roll.

Flippin’ Burgers

FlippinBurgers-brödet

Så, efter mycket velande, blev det en dubbel cheeseburgare på Flippin’ Burgers.

De hade, av någon outgrundlig anledning, missat att steka mitt bröd. Så blev det en Floppin’ burger…? Nej. Jag blev dessutom rejält kompenserad för misstaget. Så servicen var bra! När vi anlände och ville äta så hotade han som mötte oss i dörren med en kö-tid på 1 h 30 min. Jag fnattade och ville gå därifrån. Men Björn lugnade mig med att det garanterat skulle vara värt det. Men redan efter 50 minuter hade de lyckats fixa ett bord för tre (fick bord för fyra) – så det var helt överkomligt. Björn och Ronny hann sänka två öl och en pommes. Och vi hann snacka rejält med onödig dynga. Vilket är fantastiskt med så fina vänner som jag har.

Men värt allt sus och bus? Köa för hamburgare. Stekt färs. Och fulost. I bröd. För 120 kr (om man inte vill ha pommes, då blir det +35 kr). Man kan lätt göra det själv (…om man har en köttkvarn/går till en chark som maler). Fast att gå på restaurang gör man av många anledningar, och en välrenommerad hamburgare för 120 kr…

Mitt favoritställe är ju Pubologi (måste äta för 550 för att kunna köpa burgaren för 150) och Bistro Bon (kostar 225 för 250 grammare med pommes)

Men så till Burgaren då; det var därför jag var där! Hur var den (bortsett från brödtabben)? Köttet var suveränt.

Absolut kött i klass med Oljebaren, AGs och Bistro Bon (Wagyu).

Det var mört, saftigt, bra stekgrad (temperatur?) och hade en fin och lite ”knaprig” stekyta. Osten också. Den hade smält på burgaren (och inte klibbat fast i brödet). Det är ju precis så en burgare skall vara.

Skall man besöka Flippin’ Burgers? JAAAA!  Flippin’ BUrgers ÄR ”hamburgerupplevelsen”. De skall tydligen ha grymma milkshakes (testade inte) också. Och ett fint utbud av öl (testade inte det heller).

Så betyget blir topp. Synd på brödet. Men det fixar de säkert nästa gång. För jag kommer ju gå tillbaka.

Som ett PS. vill jag meddela att jag INTE fick boken signerad. Han var inte på plats som utlovat. Vilket jag tycker var rätt taskigt. Men det visade sig sedan att han hade fått ryggskott. Och det har jag förståelse för. Och han lovade att lösa det på annat sätt. Bra service rakt igenom.

Sjukt glad blev jag. Och titta nedan. Den ser ju fantastisk ut också. Fluffig, krispig, smält ost. 

FlippinBurgers-dubbel-cheeseburgare

Delikatesspotatis när den är som bäst

Påväg hem från kontoret gick jag förbi ICA Supermarket Medborgarplatsen och fick tag i delikatesspotatis för 15kr/påsen (900g). Så efter Flippin satte jag i mig halva påsen med potatis. Gjorde den i ugnen. Suveränt.

Delikatesspotatis

Potatisen fick ligga i uppkokt vatten medan ugnen blev varm. Därefter skivade jag den. Stekte den på en plåt på 250-grader-grill. Liten klick smör. Liten klick vitvinsvinäger. Salt. Fantastiskt!

Kommentera

