Potatismos / dagen D med stort H och stort B (HamBurgare) på Flippin’ Burgers

2014-01-09: Så har dagen kommit då jag skall besöka Flippin’ för första gången i mitt liv (äntligen!). Skall dessutom få boken signerad! Har Facebook-chattat lite med Jon.

Lunchpromenad

En sak jag märkt att jag verkligen mår bra av, det är att strosa (spatsera, pensionärsgå, promenera). Gärna länge. I min takt. Utan stress. Fast jag vill helst ha ett mål. Dagens mål blev att hitta till Svenska Hamburgerköket.

Det visade sig vara betydligt närmre än väntat. Så snart kan göra ett besök där också.

Flippin’ Burgers

Flippinburgers - boken Hamburgare - Flippin Burgers innehållsförteckning

Jag köpte boken direkt när jag fick ‘nys’ om att den kommit ut (men jag var nog ganska efter).

Saxat menyn nedan. Men vilken skall man ta (tog bort veg alternativet, inte min stil)?

”Våra burgare görs för hand av egenmald färs på hängmörat nötkött från skärgårdsslakteriet Ö-märkt. Enkelburgaren är 150 g och dubbelburgaren två gånger 100 g. Brödet levereras nybakat varje dag från Magnus Johansson Bageri (som jag också tänkt besöka någon gång för att fika).”

HAMBURGARE…enkel 90:-/dubbel 115:-
För puritanen. Kött och bröd. Inget mer.

CHEESEBURGARE…enkel 95:-/dubbel 120:-
Som det en gång var tänkt. Kött. Bröd. Burgarost

BURGLER…enkel 105:-/dubbel 125:-
En oldschoolburgare med den tidiga kedje-burgaren som förebild. Serveras med burgarost, plommontomat, isbergssallad och vår egen dressing

FLIPPIN…125:-
En klassisk dubbel cheeseburgare. Förstärkt med lite majonnäs, senap, ketchup och silverlök.

CRICKET…115:-
Signaturburgaren från Cherry Cricket i Denver, CO, med cream cheese och jalapenos. Vi serverar den med egeninlagda jalapenos och lägger till
karamelliserad lök och egeninlagd rödlök.

MÅNADENS BURGARE: ALL THE WAY…135:-
Dubbel cheeseburgare med isbergssallad, silverlök, majonnäs, senap, ketchup, bacon och vår egen dill pickles

Potatismos

Gjorde potatismos igårkväll, som ”snacks”. Fast en egen variant för att passa mina ‘macron’.

Ingredienser:
600 g mjölig potatis (med skal) kokt i ca 15 minuter
4 äggvitor (vispat fluffigt)
2 äggulor
1 klick smör

Kokade potatisen, vispade samtidigt äggvitan med elvisp. Slog i den tärnade potatisen och vispade med äggvitan. Tillsatte äggulorna och en klick smör. VIspade igen. Åt med sked framför datorn.

Kommande Hamburgare att testa i #hamburgare2014

Burgerställen:

Svenska Hamburgeköket
KÄK Petters ‘hype:ade’ hamburgerställe
Babas Burgers & Bites
Lily’s Burger
Bun meat bun (när dom öppnar)

Övriga restauranger:

STHLM Tapas (Minihamburgare med cheddarost) [vi har bokat bord där för min finaste gillar Tapas]
Tumi (Sanguchito ”chicharron” / ”Miniburgare med friterat fläskkött, sötpotatis och rocotocrem”)

One thought on “Potatismos / dagen D med stort H och stort B (HamBurgare) på Flippin’ Burgers

  1. Ping: Hamburgerupplevelsen | HAMWID's #WinnerLifeStyle

Kommentera

