Mitt kommande år – 2014, FLER Burgare.

2014-01-07: Nytt år, nya mål. Målet är att satsa på mig själv. Hitta min lycka. Mitt WinnerLifeStyle. Ätit ute igen. Gastropub på ”deras vis”. Samt burgare på Vigårda. En långhelg. Två hamburgare. Mycket bra helg med andra ord. Gjorde i och för sig en egen ”burgare” (köttpuck) i fredags – men utan bröd, ost m.m. så räknas det inte till hamburgare.

2014 – nytt år, nya mål

Alla har ju mål för respektive år. Jag har i år bestämt mig för lite annorlunda mål än tidigare. Man kan säga att detta året satsar jag på välmående.

  • Äta Potatis 350 ggr [måltider] (”varje” dag) (projekt potatis)
  • >=1 hamburgare/v (kommer publicera alla via min instagram @hamwid under hashtag: #hamburgare2014
  • Endast träna roliga saker
  • Skriva klart boken
  • >=3 resor
  • Bli miljonär
  • Skuldfri (har min lägenhetsskuld/”boendelån” som skall bort!)

Pubologi

Trots att det bara är ett supplement så är det min favoritburgare. Men man kan inte gå in och äta bara hamburgaren. Vilket är synd. Skall kanske se om de kan göra en special edition till mig. Med någon härlig potatisrätt till? Eftersom det är ett supplement till deras normala meny på 550 kr så blir priset på burgarn blir 700 kr. Vilket är kanske att ta i. Men god är den.

Det är riktigt gott bröd, Mjukt, stekt, lite flottigt men ändå krispigt. Fint kött, precis så som jag vill ha det (medium rare). Kött-bröd-proportionen är bra. Majonäsen är super, osten är smakrik utan att ta övertaget och köttet är gjort på malt högrev. En komplett burgare. Synd på tomatskivan dock. Jag är inte så mycket för tomatskivor. Jag älskar tomat – men den liksom ”blaskar till” brödet. Särskilt om den ligger underst och blir pressad ned i brödet av all annan kärlek ovanför.

Pubologi-burgare

Dagens femrätters-meny, 550:-

Havsabborre, Sockersaltad och sotad havsabborre. Serveras med syrlig lökkräm, bränd gul lök, stenbitsrom och krasse.
Dovhjort, Grov tartar på innanlår av dovhjort blandad med syrad lök, gräslök och Arbequina-olja. Serveras med persilje-emulsion, friterad ostronskivling och friterade örter.
Svartrot, Svartrot bakad på glödbädd. Serveras med bakad torsk, hjärtmusslor, rostade mandlar, rökt beurre blanc, bränd purjolök och alger.
Iberico-gris, Träkolsgrillad nacke av Iberico de Bellota-gris penslad med hasselnötssmör. Serveras med krämig och krispig rödkål, bakad spetskål och en Iberico-jus med vintertryffel.
Kastanj, Sorbet på karamelliserade kastanjer. Serveras med semitorkade Ingrid-Marie-äpplen, smörstekt mandelkaka, vispad rom-och äggkräm, rostad mandelmassa och bovete.

Supplementrätter att beställa till menyn

Hummer-supplement, Råstekt hummer, rostad blomkål och bakad oxmärg. Serveras med smörigt blomkålsskum och riven hösttryffel.150:-

Hamburgesa-supplement, Träkolsgrillad grovmalen hamburgare av hängmörad ko, sesambrioche, Panceta Iberico de Bellota, tryffelmajonnäs, Manchego och picklad silverlök. Side: Panko-lökringar. 150:-

Om jag skall rangordna rätterna:

  • Svartrot/Kastanj
  • Iberico-gris/Dovhjort
  • (friterat anklår – som var aptitretaren som inte fanns med på menyn)./Havsaborre

Roligt, och nämnvärt, är att jag bokade bord för det vanliga gänget. Men alla utom Tobias och Ulrika var upptagna. Så jag bjöd med Peter (som är en riktig ‘burgarnörd’ och väldigt matintresserad) och Tobias bjöd med Jazzper och Anja. Båda med spännande stories.

Vigårda Barbeque

Vigårda är Melker Anderssons (m.fl.) snabbmatsrestaurang i Mood-gallerian i Stockholm. Det var i alla fall den som vi besökte. Lite knas att få igenom beställningen (hon som levererade ut beställningarna var inte särskilt engagerad – och ibland gav hon fel beställning till fel person – men hon orkade inte riktigt  bry sig [sa hon]).

Vigårdaburgare
Original 75 :-
24h piggham 85 :-
OXE 75 :-
Grönsaker / Fårost 65 :-
Lamm 85 :-
Majskyckling 70 :-
Fläsk 70 :-
PLUSMENY + 20 :- på alla burgare

Tillbehör:
POTATISSALLAD Färskpotatis, crème fraiche, senap och kapris
BÖNSALLAD Matvete, bönmix, rapsolja, citron och örter
TOMATSALLAD Rödlök och ekfatslagrad vinäger
POMMES FRITES Färska pommes frites med havssalt

Dressing:
Senap & Ingefära
Rostad paprika & Vitlök
Färska örter & Citron
Curry & Äpple
Lingon BBQ & Svartpeppar

Vigårda-Orginal-x2 Vigårda-Orginal-stekgrad

Gott bröd, Pulled-Beef-aktig sås med en tyvärr obefintlig smak på osten, Det verkade vara vanlig nötfärs. Värt att nämna var att kött-bröd-proportionen var bra. Inte för stort bröd/för liten köttbit. Däremot hade de tjänat på att steka/grilla på brödet lite mer på insidan.
Ena av två köttbitar var nästan medium (Inte min favorit) den andra var medium rare. Men det fungerade. Tog BBQ-Lingondressing. Söt och inte särskilt mycket smak av lingon. Någon form av syrad rödlök i botten. Kan fungera. Vissa gillar inte. Jag tyckte det var gott.

Ett extra plus till att man dels fick en liten skål med sallad plus ett tillbehör och valfri dressing. Mitt betyg blir en överlag bra snabbmatsburgare.

Kommentera

