Projekt Potatis

2013-12-23: ”Mat och potatis” sa alltid pappa till mig när jag frågade vad det blir till middag. Synd att han sällan ”lagade” potatis då. Någon som däremot oftast serverar potatis är mormor. Och det är nog mycket tack vare all god mat och alla godsaker som hon bjudit mig på genom åren som jag faktiskt blivit så intresserad av mat som jag blivit.

Potatis-en-kokbok Potatis-den-stressade Potatis-du-blir-vad-du-äter  Potatis-i-ugn Potatis-med-dill Potatis-med-Harissa Potatis-och-kött Potatis-Apache-min-favorit

Projekt Potatis

buergertato

Sedan jag skrev sist har jag helt och hållet snöat in på potatis. Ett av målen 2013 var att äta potatis varje dag. Det misslyckades jag TOTALT med.

Jag har nu börjat styra upp ett projekt som jag kallar ”projekt potatis”. En dag när jag var som mest låg så bestämde jag mig för projekt potatis.

Tanken är att jag ska äta potatis varje dag i ett år. Troligtvis är det inte helt rimligt med tanke på att jag tycker om att resa och annan god mat också. Men 350 måltider med potatis skall jag nog kunna åstadkomma på ett år.

Hur kommer man på något sånt? Dels för att potatis är hälsosamt. Dels för att potatis är billigt. Dels för att när jag tänker tillbaka så har jag alltid mått som bäst när jag ätit mycket potatis. Dessutom förknippar jag det med ‘landet’ (min mormor och morfars sommar-/fritidshus i Dala-Järna [i Vansbro kommun], Dalarna). Mycket dåligt kan man nog säga om min pappa, men när man frågade vad det blir till middag svarade han alltid ‘mat och potatis’.

Dessutom blir jag sur på alla trender som nu finns inom kost. De leder bara till ätstörningar och problem. Exempel på vad jag menar är dieter: 5:2, banandieten, ISO-dieten, diverse pulverdieter, GI, VLCD, Stenålderskost/Paelo, Atkins, Tallriksmodellen och LCHF. Den sista avskyr jag nog mest.

På Kostdoktorn.se skrivs det, om "LCHF för nybörjare":
Ät gärna: kött, fisk, ägg, ovanjordsgrönsaker och naturligt fett (som smör).
Undvik helst: socker och stärkelserik mat (som bröd, pasta, ris, potatis). 
Undvika POTATIS? Fett lagrar fett. Kolhydrater såsom potatis tar lång tid att 'omvandla' till fett. Men givetvis handlar det om hur mycket föda man stoppar i sig.

Men jag tycker man skall välja potatis därför att den är näringsrik, nyttig, mättar. Framför så kan man ju äta det till det mesta och kombinera med de flesta proteinkällorna samt grönsakerna.

Förutom de många varianterna på hur man kan laga, smaksätta och ”presentera” potatis – såväl i konsistens som kryddning – som ni säkert vet – är det inte heller helt främmande med efterrätter/bakverk med potatis.

Exempelvis Kronans kaka:
"Kronans kaka, drottningtårta, sockerkaka i vilken kokt potatis har ersatt mjölet i smeten, ursprungligen (från slutet av 1800-talet i Sverige, möjligen med tyska rötter) ett sätt att dryga ut mjölet under svåra år." (http://www.ne.se/kronans-kaka)

Det finns fler potatisbaserade efterrättsrecept. Har hittat någon indonesisk variant – och har själv funderat på att göra pajskal på potatis (inte kommit så långt ännu).

Alltså är ju potatis egentligen den ultimata maten.

Hur kom jag fram till mitt potatisätarprojekt då? Vad vill jag att det mynnar ut i.

Jag har flera mål under 2014:

  1. Dels att komma i riktigt bra form.
  2. Dels att, i normalfallet, äta ½ kg potatis per dag.
  3. Att skriva färdig min kok- och träningsbok, publicera den och sedan föreläsa om hälsofördelar med sunt leverne och hur man på enklast sätt blir sitt bästa jag.
  4. Bli potatisambassadör och få samtliga restauranger i Sverige att servera/erbjuda potatis (hälsosamt tillagad såsom ugnsbakad, kokt, potatissallad) som tillval/utbyte till sina rätter (inte bara pommes, gratäng, stekt [i alldeles för mycket smör]) istället för ris, spagetti m.m.
  5. Ur ett längre perspektiv skulle man kunna driva ”potatishjäpen” att vi ser till att drabbade områden utan mat får potatis.

Daglig potatiskvot

Jag har dessutom gjort en beräkning om hur många kilokalorier, kcal, jag bör äta/dag (OBS! egentligen tror jag inte riktigt på att räkna men det finns egentligen inga bättre lösningar i dagsläget) och det mynnade ut i följande:

  • Protein: 2 gram / kilogram kroppsvikt
  • Fett: ca 50 gram
  • Kolhydrater: fylla ut resten av din dagliga kvot av kalorier

Basala förbrukning är ca 1600 kcal (Harris–Benedict equation). 
BMR = 66 + ( 13.7 x weight in kilos ) + ( 5 x height in cm ) – ( 6.8 x age in years )

    • Protein: 65 kg * 2 = 130 gram protein (ca 520 kcal)
  • Fett: 50 gram fett (ca 450 kcal)
  • Kolhydrater/Potatiskvot: 1600-(520+450) = 630 kcal

Potatis innehåller/100 gram
Kcal: 77 kcal (322 kJ)
P: 2,0 g
F: 0,09 g
K: 17 g

=> 630 kcal /~80 kcal/100 g potatis => ~800 gram potatis

Annonser

One thought on “Projekt Potatis

  1. Ping: Mitt kommande år – 2014, FLER Burgare. | HAMWID's #WinnerLifeStyle

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s