Venedig-Florens-Toscana-Pisa

2013-07-06: Länge sedan jag var i Italien nu. Kom hem den 25 maj. Detta blogginlägg är en samling av SMS, mail, Twitterinlägg och allmänna noteringar om min resa. Väl mött.

Avfärden / Dag ett

  1. Redan i flygbussen ut till Arlanda blev jag lite smått tårögd av lycka & förväntan! Känns som jag är påväg ”hem”. Bologna har tydligen världens bästa matmarknader. Och ett glassmuseum. Hann tyvärr ingendera. Men nästa gång!
  2. Magen kraschade såklart och incheckningsapparaten också. Kaos. Vilken tur att jag för en gångs skull var tidig – och dessutom hade packat med dasspapper…
  3. Köpte topp 10 för Venedig nyss. Bra grejer ju. Sa till moster hon hade rätt (fan, avskyr att ‘ha fel’!).
  4. Glömde laddare till mobilen. Haha!!!
  5. Det heter ”god tur” (trevlig resa) på norska (flyger norwegian). Hade nog med tur på starbucks dom hade low-fat mjölk & sockerfri vaniljsyrup & de glömde ta betalt för muggen på 105 kr.
  6. Sur över att moster hade rätt med topp 10-böckerna (inte för att det var moster, utan för att jag hade fel). Köpte en för Venedig. Ska ju vara där idag. Hittade ingen för Bologna dock (fan!) ska dit imorgon eller torsdag. Då ska det shoppas, ätas och drickas.
  7. Väl framme i Venedig får jag vänta i en timme i kön för att få ut hyrbilen. Sedan har dom slarvat bort den bilen jag skall få – vilket jag upptäcker när jag kom till parkeringen för att hämta ut den – efter två  timmar & ingen bil.. Tog ca 2,5 h sen hade jag fått en annan bil. Nu var det dags att ge sig av.
  8. Det visade sig att Venedig hade samma gata – med samma nummer på två olika sidor av staden. Givetvis åkte jag till fel del av staden när jag skulle till hotellet ingen laddare och så gott som inget batteri i mobilen – allmänt kaos!
  9. Lyckades sedan köpa en laddare någonstans mellan alla broar inne i Venedig.
  10. SMS till flickvännen: ”Nu fixat laddare och du kommer hata mig om jag låter dig välja Kos framför detta. Har redan rysningar hur vackert det är. Önskar vi var har tillsammans hand i hand.” Rätt gott betyg för en stad vilja säga.
  11. Summerade första dagen enligt följande: Ätit parmaskinka med mögelost (gorgonzola), kalvlever med lök & vinäger (specialitet här). Festade med glass. Sweet lord så god. Köpt cappuccino ur en kiosk (bar!).
  12. Lyckades tillslut hitta bussen jag skulle åka tillbaka med. Bad honom säga till när jag skulle av. Han körde förbi hotellet som en galning. Fick gå en kilometer tillbaka.
  13. Men det spelade egentligen ingen roll. Den enda känslan jag hade i kroppen var: Jag är hemma!
  14. Hotellet var förövrigt rena slottet.

Dag två / Bilresande, Bologna och Florens

  1. Åkte först till Bologna (påväg till Florens). Men lyckades pricka in deras ‘siesta’. Så marknaden var stängd. Affärerna var stängda. Allt var stängt. Gick till Coop och köpte en hel drös med flaskor vatten. Sedan körde jag vidare.

Dag tre / Florens

  1. SMS till mamma: ”Ska luncha i Floren nu. Åt glass till frukost. Nog den näst godaste glass jag ätit!!! Köpt ost korv skinka pasta soltorkade tomater biscotti. Vin & olja imorgon!” ”…och vinäger smaksatt med blommor.”
  2. Middagen, på hotellet, beskrev jag såhär: ”Carpaccio” på vildsvinsskinka är kärlek. Lägg till hyvlad parmesan och man är i mathimlen. Den bästa anti pasti med charkuterier jag någonsin ätit. (Åt den två kvällar i rad. Saknade den helt ärligt den tredje kvällen.)

Dag fyra / Pisa

  1. Skithotell, skitpersonal. Dessutom heltäckningsmatta. E-post till Malin: Boka aldrig in folk till sista hotellet. Skiten borde sprängas!”
  2. Avslutningsmiddagen var något enormt: All in Italiensk middag. Alla rätter. Vin. Friterad pasta (istället för bröd). Förrätt (anti pasti), första rätten (primi), huvudrätt (secondo), tillbehör (contori), samt efterrätt (dolce).
      1. Friterad pasta, bröd
      2. Bröd med tapenade, bruchetta, svamp, oliver, lök, parmaskinka
      3. Soppa med kalv, bönor, kronärtskocka, lök
      4. Grillad kalventrecote
      5. Kokta bönor med olivolja och salt
  3. Funderade på om jag skulle orka/unna mig en efterrätt efter den rejäla måltiden. Kanske. Vill testa Tirsmisu. Kyparn kommer. ”Dolce?”. Kanske! Rekommenderar han något? Wait fot it. Wait… Trummvirrvel: Deras hemmagjorda Tiramisu, såklart. Hans favorit (och han var riktigt fet – så han äter nog mycket såväl sött som gott). Score! Sköljdes ned med Vino Santo. Ps. Den var himmelsk. Ds.
  4. Femrätters middag, ett glas vin, en flaska fint bubbelvatten (liter): 46 EUR. Då bjöd dom dessutom på Vino Santo eftersom jag undrade vad det var. Sött dessertvin (ganska likt Marsalavin om jag minns rätt).

Sista dagen / Hemresa

  1. Försov mig. Glömde det var lördag så jag ställde vardagslarmet. 20 min för packa klä på mig & checka ut. Rally med skruttbilen till mina drömmars stad, visade det sig (Lucca)!
  2. Vidare till Vespamuseet en bit utanför Pisa. Spöregn.
  3. Flygplatsen. Bilen lämnad. Drack min morgoncappuccino vid 18:30. Så stressigt.
  4. Pisa, ur min värld, var tråkigt. En riktig besvikelse. Eller i alla fall jämfört med övriga resans utflykter, städer och allt annat! Men det är bra att veta! Då behöver man inte göra om det.
  5. Hann handla i Pisa. Äkta parmesan 160 kr/kg. ”Fusk” (Grand Padana) inte ens en 100-ing/kg. Köpte dessutom tryffelpecorino.
  6. Berndt läxade just upp mig i kön. En trött koffeinkickad bitter-res-Hampus (med 2 väskor (4 flaskor vin, 1 grappa, 2 olivoljor, 3 kg ost, 2 kg salami/skinka, 11/2kg pasta) och min packning hit.) + handbagage skall till varje pris undvika klinch. Risken är att Berndt får så mkt stryk att jag får åka polisbil… Andas!
  7. Kunde kallprata med incheckningsvärdinnan utan konstigheter, hon var inte alls stressad över det, för tillfället, upphakade bagagebandet. Fick dessutom nödutgångsplatsen utan att be om det. Att sedan kunna beställa en ”prusciutto crudo & bufala” på en flygplats för 120 kr, ta en cappuccino för 13 kr och vara omringad av passionerade italienare konverserandes med böljande, men samtidigt smattrande, italienska gör mig rätt till freds med att resa/flyga. Älskar det här landet!

Uppsummering på flyget

  1. När jag mentalt summerar resan inser jag att jag inte ätit någon pizza. Tänkte ta en i Pisa men tiden räckte inte till. Men det får bli nästa gång. Dessutom är detta ingen pasta-/pizzaregion. Hade också velat ha mer tid i Lucca och framförallt Bologna.
  2. Känt mig ensam totalt 15 minuter på fem dagar. Det måste betyda något.
  3. Live life with passion. Move to Italy. Alla tycks ha ADHD här. Allt är grymt, men aldrig helt i mål. Människorna verkar vara konstant kåta. Konstant sötsugn. Givetvis med ett konstant koffeinintag. Dom är ”aggressiva” och hetsiga i sina samtal, i trafiken och allt annat. Förutom deras passioner. Då stannar tiden. De blir nördiga. Vin. Mat. Bilar. Mode. Livet är all in. Jag är nog inte så ”dampig” och rastlös som folk påstår. Jag är hemma här. Jag är ju en blek italienare!
  4. Nästa resa själv blir nog Napoli (Neapel), till hösten.

Klicka på bilden nedan för att se bilderna

Kommentera

