AG

2013-05-13: Inlägg om burgaren på AG.

AGs Gourmetburgare

AG’s Gourmetburgare

Så har jag äntligen fått möjlighet att spisa den berömda Jureskogsburgaren på AG. Det tog mig tre veckor att boka bord en lördag till 20:30 för fyra personer.

Som hamburgeälskare utan finmatkulturkunskaper – som tycker utifrån egna erfarenheter och smakpreferenser vill jag förtälja följande.

Helhetsintrycket så måste jag säga att Oljebarens burgare är lite vassare med godare tillbehör.

Men jag har aldrig ätit en mörare burgare. Perfekt medium rare. Den smälte i munnen. Som att äta ljummet smör med köttsmak. Brödet och stripsen var inget extra, baconet kunde varit något krispigare och jag kände egentligen inte av osten. Som en parentes däremot vill jag nämna eller snarare framlyfta, en för mig ny smakupplevelse, Lardon. Smält späck och ister blandat med bl a timjan att bre på grillat bröd. Lardo. Lägg det på minnet. Lardo. Kärlek!

Att restaurangen låg gömd med en synnerligen alternativ entré förstärkte mystiken. Den något bullriga matsalen, jag hade fått för mig att det var ett ‘finställe’, gör att jag nog inte skulle välja det för en dejt. Däremot med ett gäng vänner.

AG besöks igen, men då tar jag en köttbit, gärna spettet – som såg riktigt fint ut. Se till att inte känna att slantar är en ‘begränsning’ för dagen. Då är det nog lätt att man väljer med plånboken istället för smaklökarna då det kostar ganska många pengar att äta där.

Kommentera

