Refill / Matlagning och gymträning

2013-04-15: Imorse kunde jag böja mig så mycket framåt att jag kunde nudda tårna. Nästan utan smärta! Ny tid ny strid. Mindre än en vecka kvar till avfärd till Edinburgh med lillebror. I helgen har jag kurerat min rygg, grabbhängt med mig själv, grabbhängt och kollat UFC och träffat min inrediningsarkitekt. Tvära kast vill säga. Dessutom var jag på bio och såg Dwayn Johnson göra en flying armbar. Sweet! Sen har jag ju såklart lagat massor av mat.

Resa - Edinburgh

Gymträning under veckoslutet

Gym squat till you drop UFC - var Alex The Mauler på Bondegatan - hos Fightplay kanske Träningsnutrition eller snacks på bussen Motivation Gym - Klar med Squats i torsdags

Torsdag:

  • Overhead Squat (uppvärmning)
  • Front Squat
  • Squat
  • Pull-Up
  • Cable crunches

Fredag:

  • Bench press
  • Close Grip Pull-Up

Lördag:

  • Overhead Squats (uppvärmning)
  • Squat clean
  • Stiffed-leg barbell deadlift
  • Dips

Söndag:

  • Overhead Squats (uppvärmning)
  • Front Squats
  • Squats

Påfyllning från MM Sports också

Mat i bilder

Middagen i torsdags blev stekt lax rotsaksmedaljonger rostade i ugnen:

Matlagning torsdagsmiddag Lax potatis sötpotatis vitkål vitlök champinjoner

Lunchen i fredags blev lever och grönsaker (för att bättra på järn- och blodvärdena i kroppen):

Matlagning fredagslunch lever Matlagning fredagslunch lever och grönsaker

Lunchen i lördags blev ett Europeiskt potpurri:

Matlagning lunch polsk korv Matlagning lunch polsk kolbaz Matlagning lunch ungersk stark respektive söt chiliMatlagning lunch stekta grönsaker och korv  Matlagning lunch kyckling Matlagning lunch franskt ankfett

I lördags besökte jag min (vad som skulle vara minfavoritbutik – om jag fick rabatt), Kötthallen i Sundbyberg:

Matlagning - man need meat

Där köpte jag:

  • 2 kg Angusköttfärs (till ‘kebabprojektet’)
  • 1 kg svensk, ekologisk, nötfärs

Kebab in the making:

  • Vispa ägg
  • Tillsätt önskade kryddor
  • Blanda färs med ägg och önskade kryddor
  • Rulla in i två lager aluminiumfolié
  • Kör i mitten av ugnen i ca 3-4h beroende på storlek på rullen
  • Låt köttet ‘vila’ något dygn innan du tillagar det

Värt att notera:

  • Det ser inte alls så gott ut när man tar ur dem ur rullarna – men det är gott
  • En av rullarna, den större, tappade nästan 400 gram i vätska/fett (10%-ig färs)

Matlagning kebabförberedelse Matlagning - att rulla kebaben i folie Matlagning kebab se till att vätskan kan rinna ur Matlagning färdiga kebab Matlagning - kebabrullar Matlagning kebabens avrunna vätskaMatlagning kebabens vikt efter ugnen Matlagning - kebabrulle vikt innan 3h30min i ugnen  

Jag fick ingen burgare i helgen, men jag bakade scones i lördags:

Lilys burger ville jagbesöka Matlagning vanilj och kardemummascones

Receptet till Sconesen kör jag lite på känsla, det blev 6 st

  • Ca 3,5 dl vetemjöl + lite dinkelmjöl, fullkorn
  • Två matskedar smör
  • En matsked kvarg
  • Salt
  • <1 tesked vaniljpulver
  • 2 teskedar vaniljsocker
  • Ca 1 tesked kardemumma
  • 1,5 dl mjölk (valfri fetthalt)
  • Knåda ihop till deg och ‘klutta ut’ på ett bakplåtspapper
  • Baka i ugnen på 250 grader ca 5-6 min

Färsbiffar med stekta grönsaker till middag i söndags:

  • Stek lök och vitlök så den blir ‘simmig’ på ganska låg temperatur
  • Vispa ett ägg (till ca 1/2 kg nötfärs)
  • Blanda färs och ägg med önskade kryddor (igår blev det svartpeppar, persilja, oregano, rosmarin)
  • När löken har svalnat, blanda ned den också
  • Jag gjorde en lång rulle/korv av färsen som jag rullade i plastfolie och lät ligga i kylen i 3-4h för att smakerna skulle sätta sig något
  • Ta bort plastfolien
  • Skär 1/2 så tjocka biffar du önskar och platta ut
  • Skär/smula/hacka fetaost
  • Platta till och  ytterligare en biff och lägg den ovanpå
  • ”Nyp” ihop dem till en biff
  • Stek på ganska hög värme så de får en fin färg på vardera sida
      • Det går att eftervärma dem i ugnen om man vill försäkra sig om att de blir ‘genomstekta’ och att osten smälter helt
      • Yoghurtsåsen är på lågfett grekisk yoghurt, oregano, persilja, riven vitlök, pressad lime (hade ingen citron) och salt

Matlagning färsbiffar med feta  Matlagning  söndagsmiddag färsbiffar med feta och stekta grönsaker Matlagning söndagsmiddag färsbiffar med feta och stekta grönsaker inkl yoghurtsås  Grym grekisk yoghurt från Lidl - näringsvärden

Lite blandade vår, och övriga, bilder på ego

Hamwid vårkänslor i keps Hamwid vår utan mössa i fredagsHamwid utan slips Hamwid - the boss Hamwid - alla som träffat sin inredingsarkitekt räcker upp en hand Hamwid Pro Gym om Hoa Hoa får bestämma

Snackattack eller träningsnutrition

Det är ganska vanligt att man kan läsa om träningsnutrition nu. Det vill säga det näringsintag du tar i samband med träning. Joakim skriver ganska mycket om sånt – och är kunnig som ?(%U#”?)%U”#).

Tycker det är rätt creepy att Chael Sonnen kan väga nästan 110 kg, rippad, och skall fightas i 92.

Gym träningsnutrition (som svar på en kompis bild med drinkar) UFC chael sonnen dolce diet 

Men var går då gränsen? Ben & Jerrys? Riskakor med honung? Socker? Chokladsås?

Snacktips någon bytte diét i fredagsSnackstips BJ Late Night Snack

Bio och Amida i lördags

Middag på Amida Kolgrill Middag på Amida kolgrill - Adna mellan tänderna Hamwid på bioJag såg G.I. Joe. I 3D. Tvättäkta grabbfilm. Om den sedan var värd att se? Jag skulle kanske inte rekommendera den till någon. Men å andra sidan betalade jag endast för 3D-glasögonen (15 kr). Resten var en ‘muta’ av ett bolag som inte skötte sin telefonförsäljning så snyggt.

2 thoughts on “Refill / Matlagning och gymträning

  1. Ping: Tungt huvud, tung kropp, tung helg | HAMWID's #WinnerLifeStyle

  2. Ping: 1-årsjubileum, UFC 165, nya rashguards och en Oreo MudCake… | HAMWID's #WinnerLifeStyle

Kommentera

