Sparring, Burgare, UFC, Tapout

2013-04-08: En helg fylld av sparring, fighting, föda och vila. Dessutom gjorde jag och brorsan schemat för vår Edinburghresa i grova drag. Kommer bli grymt. Mindre än två veckor nu innan avfärd.

Oljebarens hamburgare

Hamburgare - på Oljebaren - Dannes bild och burgare

Nämnde i ett tidigare inlägg att jag skulle äta hamburgare på Oljebaren i fredags. Den höll måttet, trots den Hausse kring denna burgare. Bjöd med en kollega (som var med när vi åt Tjurballeburgare) men han hade tydligen annat för sig – jisses om han missade något.

Här kommer min recension i punkform:

  • Åh, brödet var lite oljigt på toppen.
  • Pommesen, i mitten, var dubbelfriterad och krispig utan att vara flottig.
  • Coleslaw, till höger, var frisk och inte flottig av dålig majonäs – dessutom med en liten dillknippe som en extra touch.
  • Ketchupen var nog egenrörd.
  • Som tillägg, utöver den köttiga burgaren och den krispiga baconen var salladen dessutom lite uppfriskad med citrus.
  • Så gott att jag ‘slickade tallricken’.

Hamburgare - Flippin Burgers innehållsförteckning Hamburgare på Oljebaren

Efter att ha blivit så positivt överaskad av Oljebaren så bokade jag bord till Restaurang AG i början av maj redan imorse. För hamburgare är ju wellness!

Hamburgare är wellness Bord på Restaurang AG för burgare

BJJ sparringpass i fredag

JiuJitsu is all you need

Var rätt sliten ifredags. Så jag körde en rejäl laddning innan med Jacked Fuel, riskakor, BCAA och Kreatin (som näringsladdning/-timing inför ett gympass, typ.)

BJJ - laddar innan passetBJJ - andra laddning innan passet

Gymträning i helgen

Gymmet - utrustning för knäböj Gymmet - kittad för frivändningar

Fredag:

  • Bänkpress
  • Lutande bänkpress
  • Viktade dips

Söndag:

  • Frivändningar
  • Knäböj
  • Frontböj

Gymmet - efter knäböj i torsdags Vilar mellan squatsen

Min UFC Sweden-upplevelse

Vaknade i lördags, som bakfull. Svullen och konstig. Såsom jag avskyr att göra. Trots att jag inte druckit mer en en klunk av Dannes Champangelagrade öl i fredags på Oljebaren. Men det blir så ibland. Lyckades i alla fall vältra mig upp ur sängen och åka till MM Sports butik.

TapoutPunkAssSkySkrape

Där träffade jag förrutom Simon More, Kristian Sewén och Bicepmannen även PunkAss och SkySkrape från Tapout. Köpte mig en Tapout-keps som de fick signera åt mig. Sen passade jag på att bli fotad. Kände mig som en groupie. Lite roligt. Sa det till SkySkrape: ”feel like a kid again when collection autographs”. Han svarade: ”I always try to feel like a kid.”UFC - Tapout i MM Sportbutiken Laxbiffar och grönsaker

Skyndade hem, klämde en lunch – och sprang ned till klubben och fixade en ’tischa’ inför kvällens event. Hann titta lite på tjejträningen också. De verkade ha väldigt gemytligt! Ett tips om du är tjej och vill testa BJJ. Team Leites BJJ Stockholm har tjejträning lördagar 14-15.30

 UFC - smygfotad påväg till galan UFC - i Globen och väntarUFC - brorsans bild 2

Måste säga att eventet är väldigt schyst organiserat. Det märks att det är en stor produktion som sänds i många länder och involverar hur mycket personer som helst. Nästan alla matcher/steg (Facbook event, preliminary fights samt mainevent).

UFC - brorsans bild 3 UFC - brorsans bild 

Resultaten hittas här.

Mina högst personliga åsikter om fighterna och fighterserna:

Papy Abedi (Win R3 Spli tDecision) – Besam Yousef

Hyfsat händelserik match. Besam åkte på samma ‘trip’ hela tiden och var inte tillräckligt offensiv från ryggen. Här hade jag önskat att Besam skulle vinna – inte för att jag personligen har något emot Papy – men för att han betett sig rätt oprofessionellt de två senaste galorna på invägningen.

Michael Kuiper – Tom Lawlor (Win R2 Submission)

Trodde Michael skulle ta hem det. Särskilt etftersom Tom försökte ta ned honom gång på gång. Men en Judoka har riktigt bra balans.

Ben Alloway – Ryan LaFlare (Win R3 Unanimous Decision)

Denna matchen kommer jag inte ihåg så mycket av. 

Marcus Brimage – Conor McGregor (Win R1 KO/TKO)

Connar. Vilken killer. Han ville bara avsluta. Fullt ös. All in to win (som Knasen alltid skriver på Instagram).

Chris Spang – Adlan Amagov (Win R3 Unanimous Decision)

Rejält besviken på Chris. Han ville mer vara solbränd än att fightas såg det ut som. En modellsnygg svensk – som säkert normalt är riktigt vass men absolut inte hade sin bästa dag. Tråkigt. Dessutom var det en rejält tråkig match. Båda borde riskera att bli ‘cuttade’.

Tor Troeng (Win R1 Submission) – Adam Cella

Go Tor! Snyggt! Jag gillar Tor. Blev ledsen när han fick stryck i TUF 17. En intelligent man. En akademiker, och jag uppfattat honom som en gentleman, som fightas smart – för att han gillar det. Att fightas alltså.

Reza Madadi (Win R3 Submission) – Michael Johnson

Nu har jag inte sett försnacket så mycket kring denna fight. Men Reza brukar vara bra på att mucka gräl. Såg ut som att de lyckats även innan denna – när jag kollade på invägningen. Men Reza har ju lyft sig på alla sätt sen sin förra match. Höll in hakan, ‘satte upp sina takedowns med boxning’, massor av snygga försök till submission och jobbade bra från guard. Riktigt kul att se.

Akira Corassani (Win R3 Unanimous Decision) – Robert Peralta

En rätt tråkig fight faktiskt. Jag hade int Akira som vinnare så klart som resultaten visade. Akira är dessutom ingen favorit efter alla hans töntigheter i TUF. Usch!

Diego Brandao (Win R1 Submission) – Pablo Garza

Vilken slick submission. Riktigt snygg transition från ena sidan till andra. Hatten av. Han fightingstil passar verkligen hans ingångslåt också. Bra där!

Brad Pickett (Win R3 Split Decision) – Mike Easton

En riktigt bra match! Hela vägen igenom. Även om jag höll på Pickett är jag osäker på vem man skulle hålla som vinnare. Bra matchmaking.

Matt Mitrione (Win R1 KO/TKO) – Philip De Fries

Vad hände? Det ser ut som att Philip slår i huvudet när han faller efter att Matt sprawlat omkull Philip vid hans takedown-försök. Sen att få dom där klubborna i huvudet bankandes – ja det sänker väl vem som helst! Kul dock att Matt vann. Jag gillar hans stil. Han vill också avsluta. Sen, är han inte lik Sensei-så-säg… 

Seinsei Matt

Ryan Couture – Ross Pearson (Win R2 KO/TKO)

Bra Ross. Sjukt tråkig fighting-style från Ryans sida. Men vi vet ju vem han brås på. Han fick väl träna dirty-boxing i spjälsängen liksom. Men vilken killer-instinkt. Man visste att Ross aldrig skulle låta honom ‘överleva ronden’ när Ross väl fick en möjlighet att slå ut honom.

Gegard Mousasi (Win R3 Unanimous Decision) – Ilir Latifi

UFC - håller inte riktigt med UFC - håller inte med

Vilken tråkig match. Antiklimax. Jag tycker Fightplay har rätt på sin Instagram. Tyvärr vågade inte Ilir visa det. Antingen pga allt runtomkring (bantning, press/media, inget träningsläger innan [han var nog inte direkt i toppform], Rocky-ingångsmusiken etc.) eller för att han blev rädd när han fick första slaget på näsan. Var målet att få ett kontrakt med UFC och ‘arbeta sig uppåt’ så var det en väl genoomförd plan. Men var meningen att fånga ‘The Rockey-Moment’ (”If I beat Mousasi it will change my life”) så blev det knas. Som att han var rädd/otränad. De sista  10 sekundrarna var hans bästa. Hade han vågat gå ‘allin’ de sista 20 hade han kanske kunnat chocka ändå. Personligen trodde jag att han hade en chans. När Mousasi sa i intervjuerna innan att han hade allt att förlora – så tänkte jag att han hamnat i fel mentala bild. Och var ‘inställd’ på förlust.

Nu tycker nog alla att jag är en idiot, att jag borde förstå att det är en hård match etc. Absolut förstår jag det. Men som publik hade jag önskat mer utav fighten. Och som svensk hade jag önskat mer av Latifi. För det var ju världens chans!

Söder lever, och levererar

Söder - vår- uteservering Söder - Kockskalaset Söder - bilfönster efter morgonträning  Tweeded-Up efter Edinburghplanerandet igår

Köttig kille, på jakt

Kött - en man på jaktKött - en manns fångst med sötpotatis morot palsternacka och champinjoner 

Grillpremiär var planen. Snö blev vädret. Vi stekte helt enkelt biffen istället jag och bror. Efter att ha planerat Edinburgh-resan.

Kommentera

