En skola i livet…

2013-02-04: Idag skall jag dela med mig en läxa ifrån livet. Det blir alltså inte alltid som man önskar. Men det kan bli bra ändå! Eller bättre.

Sjung till Jehovas äraNoooosa nooosa - Hugos favorit

Vilodag och ny kamera igår

Yes! Igår hämtade jag upp morfars gamla Nikon D80. Så nu har jag en digital spegelreflexkamera (”systemkamera”). Då såg jag en kvinna på tunnelbanan som hade med sig boken ”Sjung till Jehovas ära”. Insåg att det var söndag. Jag hade börjat min morgon med att kolla våldssport på Internet.

Hursomhelst. Var hem till morfar och fick ärva hans gamla kamera för 1000 kr. Nu har jag gjort affärer med morfar också. Spännande! Vi får se hur mycket jag använder denna. Om det är värt att skaffa något ”finare”.

Dagens lunchevent

Konservöppnaren för 19 kr Blåtiran, uppdatering

Grundförutsättningar:

  1. Jag tog med konservburkar med tomater för att jag skulle äta något annat till lunch idag.
  2. Kommer på att vi aldrig haft en konservöppnare på kontoret så jag skyncar ner 10 min innan lunch och om det är en självöppnande burk eller inte
  3. Burken måste ha en konservöppnare (och jag var helt osugen på att promenera, men vet ju att jag mår bättre om jag får göra det) men jag knallade ned till ICA.
  4. De har möblerat/renoverat/flyttat om på ICA vilket gör att saker inte är precis där de skall vara. Hade tänkt köpa öppnaren, vitlök, billiga champinjonerna (erbjudande den här veckan), billiga morötterna (erbjudande den här veckan), kapslar med kaffe, sötningsmedel, kakao och Keso Grillad paprika, som är min absoluta favorit, (fasten jag vill egentligen ha Lidls Cottage Cheese ikväll – för den kostar hälften så mkt och har en bättre storlek [200g istället för 250g]) så jag har tillbehör till den ugnsbakade potatisen. Och salt.
  5. Givetvis lyckades jag inte få det precis som jag ville. Jag glömmer att köpa Keson. Men hittar två härliga sorters havssalt (Wild Garlic och Chili). Och när maten är klar och jag står och diskar tillredningskärlen, innan jag skall äta, hittar jag en konservöppnare.

Utfall:

  • Fick inte med mig Keso så jag måste handla på Lidl idag efter träningen.
  • Jag fick med mig massor av härligt salt.
  • Jag har en reservkonservöppnare på kontoret (eftersom någon kommer stjäla den andra inom kort).
  • Fick en promenad.
  • Lunchen blev supergod (hela skalade tomater, kycklingfilé, råstekt potatis, lök och vitlök).

Tomatsås med lök och vitlök samt potatis som råsteksSteker på kycklingen och potatisen

Reklam / Spam / Nyhetsbrev

Jag anser att nyhetsbrev är spam. Trots att jag själv anmält mig. Men sen är jag nyfiken på nyheter, rabatter etc. Därför var det ändå rätt roligt att få e-post från Gryningen imorse. De har kommit pasta gjorda på bönor. Något jag absolut måste testa!

Mungbönor
Fettuccine
Sojabönor
Fettuccine
Svarta bönor
Spagetti
Kcal/100 g 327 324,5 322,5
Protein g/100 g 44,8 41,6 45,1
Kolhydraterg/100 g 17,1 20 16,2
Fettg/100 g 4 4 3,6
Kostfibrer g/100 g 20,2 19,7 21,1
Socker g/100 g 10,6 11,5 9,7
Mättat fett g/100 g 1 1,2 1

Så nu blev jag sugen på att gå till Gryningen och handla lite härliga saker. Ska försöka ta mig dit i veckan. Dels för att köpa någon av pastasorterna – men också för att köpa Acai.

Kommentera

