Hummer och rull, så borde livet alltid vara!

2013-01-31: Jag famlar i mörkret. Besatt av att börja dietstart för tävling. (Trots att jag inte skall tävla nu i mars.) Men har svårt att samla ihop motivationen/orken att komma igång. Igår fick jag äta hummer och träna BJJ. Precis så borde livet alltid vara. BJJ och hummer. Tyvärr gick mina favorit-Gi-byxor sönder igår. Så nu är alla gibyxor trasiga. Dags att lämna in dem på lagning (och köpa nya).

Marceloa Garcia - en av de skickligasteOnsdagshummer på Patricia igår Idag är det tweet som gäller - och givetvis grönt

Vägen till det svarta bältet / BJJ på Leites igår

Styggsnygg klubbjacka

Bilden ovan är på Leites nya klubbjacka. Snygg, minst sagt. Men väldigt typisk amerikans collagefilm-sportkille-jacka.

Det är inte så stor variation hos Leites – men man blir bra på det man tränar:

  • Gymnastiska drillar som uppvärmning
  • Ingång till halvguard
  • Sparring

Vägen till ett black belt

Förfrågan om kostschema/matplan med uppföljning

Tog kontakt med en PT som dessutom är kostrådgivare. Han verkar seriös. Har sett hans egna resultat och dom är imponerande. Men jag blev lite besviken över att jag kände mig som en vandrande intäkt (det handlade egentligen om s k ”småpengar”) – istället för människa han hade en möjlighet att hjälpa. Jag hade redan gett alla förutsättningar – i princip. Ändå fick jag frågor på mycket av vad jag redan berättat. Inte alls kul. Däremot är det alls säkert inte så det var menat och det föll säkert ut fel i mina ögon. Men vad jag också inser är ju att jag har alla förutsättningar för att sköta dieten själv. När motivationen kommer. Innan dess handlar det väl om s k ”skadekontroll” så det inte såprar ur – så jag får alldeles för långt att ta mig ned.

Mål/start:

  • Ta mig från 68 kg till 63 kg till 7 mars (alt när det kan vara nått om det inte går så snabbt) med bibehållen styrka (jag är 169cm lång)?
  • När kan vi vara uppe och rulla?

Enligt givna förutsättningar (beskrivna längre ned):

  • Nuvarande träning (BJJ + Grundstyrka)
  • Önskemål på varierande middagar
  • Rejäla diciplinära problem när det gäller mat – är en gourmand utan dess like

Beskrivning av förutsättningarna

Grundförutsättningar:

  • Svårt att hitta mitt BMR
  • Relativt låg aktivitet (sitter på arslet hela dagarna) och har en historik av överträning (varför jag har begränsat min träning rätt mycket)
  • Disciplinära problem är grunden till att alla inte har magrutor
    • Jag har väldigt lätt att spåra ur när det gäller mat och godsaker på helgerna (men inte alls lika svårt på vardagar)
    • Tänker att en avrapporteringsmodell, och en ram från någon som kan, är en bra väg att gå

Träning (i normalfallet):

BJJ:

  • Mån, ons, fre:10 min uppv 20 min sparring, 60 min teknik, vila m.m.
  • Tis: sparring ca 40 min.
  • Lör: 120 min; 30 min sparring, 10 min fys, 10 min uppv, 15 min teknik, ca 5 min drillar

Fys (RPT) 2-3 pass/v.:

  • Tis: knäböj, pullups
  • Tor: frivändningar, marklyft, chinups
  • Fre/lör/sön (någon av dem): Bänkpress, militärpress

Matlagning:

Jag lagar i princip alltid mat hemma. Men jag lagar gärna så det räcker till flera måltider. Lunchen kan vara ”samma” varje dag, och bör kunna tillredas (värmas) på spisen på kontoret på ca 10-15 minuter.

Dagens tillagade lunch (i låda) för att folk inte diskar efter sig

Middagarna vill jag dock variera proteinkällor (minst 1/vecka) ifrån:

  • Fisk/skaldjur
  • Kött (nöt)
  • Fågel (äter kyckling till lunch i princip alla vardagar i veckan)
  • Vegetariskt alternativ (typ sojaprotein)
  • Mejeri (keso, fetaost, halloumi etc)
  • Skulle kunna ha ägg 0,5ggr/v.
  • Jag är exempelvis en sucker för att göra hamburgare (ägg, parmesan, pofiber) och färs av olika slag

Kolhydratskällor:

  • Potatis är min bas (nyårslöfte till mig själv år 2013 var att äta potatis i genomsnitt en gång per dag)
  • Ibland kan jag tänka mig att äta couscous/bulgur
  • Ibland s k ’kalorifria’ nudlar
  • Älskar att äta baljväxter, rotfrukter olika typer av kål och grönsaker. Exempelvis linser/bönor, vit-/rödkål, kålrot, palsternacka, morötter, blomkål, broccoli, lök, tomat, svamp m.m.
  • Äter sällan (typ aldrig ris – om inte jag får för mig att göra risotto)
  • Älskar pasta, pizza men det är så gott som uteslutet som basvara

Smaksättare/såser/dressingar jag gillar:

  • Senap
  • Ajvar relish
  • Soja
  • Curry paste:or av olika slag
  • Röd- och vitvinsvinäger

Kryddor jag gillar / använder oftast (såväl torra som färska):

  • Chili / spansk peppar
  • Vitlök
  • Paprikapulver
  • Kanel
  • Spiskummin
  • Kardemumma
  • Peppar
  • Salt
  • Curry

SLUTSATS: Jag kan själv! När motivationen kommer behöver jag a) bestämma mig (vara diciplinerad) och b) gå tillbaka till ‘basics’ (jag har ju gjort det förrut, så många gånger).

Städning hemma

Nu har jag äntligen kommit överrens med städbolaget om när Marlena skall komma och göra min lägenhet fantastisk. Hon skall komma varannan vecka, två tisdagar och sedan i fortvarighet på torsdagar ojämna veckor. Så vill ni, mina vänner, komma över och hälsa på – så vet ni när det är smart komma förbi.

  • Februari: tis den 5 feb ,tis den 19 feb, tor den 28 feb
  • Mars: tor den 14 mar, tor den 28 mar
  • April: tor den 11 apr, tor den 25 apr
  • Maj: tor den 9 maj, tor den 23 maj

Har insett att det är fullkomligt idiotiskt att jag lägger all min ”lediga” (om vi förutsätter att arbete, matlagning, träning och sömn är ”upptagen” tid) på att städa, tvätta, stryka etc. RUT är bra!

Du hittar städbolaget här: http://renaytor.se/ (se till att ni nämner mig om ni tecknar avtal – då får jag värvningspremie!)

Restaurang Karthago – min favorit

Karthago

Här kan du se menyn. Min favorit är helt klart Couscous Royal. Men idag skall jag ta fiskgrytan har jag bestämt. Även om jag är sugen på Chouptia – eftersom det är dom bästa falafel du kan äta! Allt är gott. Supergott.

Man kan tro att jag får betalt för att säga detta. Tyvärr inte.

4 thoughts on “Hummer och rull, så borde livet alltid vara!

    1. hamwid Inläggets författare

      Högre protein, mindre fett! Jag skall leta fram den och publicera igen på bloggen. Hojtar till när det är dags.

      Claes Ottosson är ju numera PT. Han kan säkert ge ett bra pris😉

      Svara
  1. Ping: Veckoslutet: Träning, aktiviteter & livet. I text och bild… | HAMWID's #WinnerLifeStyle

  2. Ping: Polen, scary-eyed-women och HUMMER! | HAMWID's #WinnerLifeStyle

Kommentera

