Om judo vore enkelt hade det hetat fotboll

MM Sportsevent på lördag / Input please: 3-split med RPT-upplägg / EM-Guld

2013-01-24: Tillbaka framför bloggen. Välkomna mina kära läsare. Idag skall vi försöka knäcka ett bra träningsupplägg för fysen. Vi skall drömma och längta till nästa vecka och eventuellt också givetvis nämna det event som kommer vara i MM Sports butik nu på lördag. Vi börjar med det sista.

Rabatter, Kändisar och Tävlingar!

Yes! Så löd inbjudan via e-posten.

sthlm_event_24 kupong_24

3-dagars split baserat på Reverse Pyramid Traning

Reverse Pyramid Traning i korthet:

  1. Uppvämningsset stegrande
  2. Ett ”max set” (3-5 reps > när jag klarar fem så ökar jag vikten) skall vara så tungt att jag inte orkar lyfta mer
  3. Lyft av vikt och kör ”max set” +1
  4. Lyft av vikt och kör ”max set” +1 +1

2-3 minuters vila mellan arbetsseten.

Tisdag (Panda innan/efter BJJ):

  • Bänkpress RPT
  • Militärpress (2set 8-12 reps)
  • Pushups (3set 8-12 reps) *
  • Pushdowns (2set 8-12 reps) *

Torsdag (Panda INGEN BJJ):

  • Frivändningar Stegra 3-3-3-3-1-1-1 tills jag kommer upp till dagens ”max”
  • Marklyft RPT
  • Chin Ups (handflatorna MOT mig) RPT
  • Bicepcurl (2set 8-12 reps) *

Lördag (Innan/efter/ingen BJJ):

  • Squats RPT
  • Front Squats (2set 8-12 reps) *
  • Vadpress 2-3 set maxrep / Baksidan av axlarna (2-3set 8-12 reps)
  • Dips (viktade) [3-5 reps 3-5 set] * / Pullups (handryggen MOT mig / handflatorna bort) [3-5 reps 3-5 set] *

*) Endast om jag känner mig fräsh

Gårdagens middag

  • Färsbiffar på angusfärs med gul lök, ägg och lite svartpeppar
  • Apache potatis
  • Egen tomatsås
  • Sallad på vitkål, gul lök, tomat och rödvinsvinäger

Angusfärsbiffar med fetaost, potatis och tomat-lök-vitkålssallad

Och jag erkänner. Kunde inte hålla mig. Jag tog mer mat.

Google Nexus 7

Nu har jag bara haft surfplattan i min hand i ca två (2) timmar. Men jag älskar den redan. Blir troligtvis några timmar till ikväll. Det är ju inte slöseri med tid om det är roligt. Eller?

Jag var typ lycklig, som ett barn på julafton, när jag öppnade kartongen, och nästa kartong och tog ur den ur sin plastförpackning. MYS!

Lunchrast

Precis innan lunch, varje dag jag har möjlighet, så kryper latheten över mig. Det känns så segt att ta mig iväg på promenad. Men jag vet att jag behöver det. Mår så mycket bättre på eftermiddagen om jag promenerat på lunchen (istället för att bara sitta inne vid datorn eller i ett konferensrum). Dels för miljöombytet, dels för motionen och den friska luften. Men också får jag en känsla av att jag ”gjort nytta”. Inte som att jag varit ute och tränat kondition. Men jag har ändå gjort annat än suttit på arslet HELA dagen. Nu är det ju dessutom väldigt fint väder ute – när solen skiner. Härligt härligt! Idag gick jag till Biltema och glodde. Inte efter något särskilt. Utan bara gled omkring och tyckte livet var ganska bra.

Standardlunch numera

Fick däremot jaga den där rackarns elektrikern i ca tio minuter för att få igång spisen. Inte direkt sugen på att äta rå kyckling.

Dagens lunch då (samma som tidigare):

  • Potatis (2 små)
  • Morot (1/2)
  • Blomkål (en näve)
  • Rödkål (en näve)
  • Tomat (1 liten)
  • Gul lök (1/4)
  • Blandad sallad (1 näve)
  • Kycklingfilé (1 filë)

Max vann guld på EM

Max är bäst - ingen protest

För ett par år sedan dök det upp en liten ambitiös kille på klubben med en träningshunger utan dess like. Dessvärre hade han dessutom fokus på att få magrutor och stora biceps. Men det försvann och han tränade, tränade och tränade. Sedan bytte han klubb. AJ! Det var som att förlora min lillebror. Vilket svek tyckte jag. De bytte tillochmed ut hans smeknamn. Men jag visste ändå varför. Han ville bli bäst! Nu är han det.

Våga vilja vinna

  • Tävling 1: 1 vinst, 2 förluster
  • Tävling 2: Silver
  • Tävling 3: Guld

Första guldet i tredje tävlingen

Nästa gång jag såg honom tävla vann han SM/RM. Sen har det gått bättre och bättre men ganska ofta har han blivit tvåa när det verkligen gällt. Nu smällde han iväg ett EM-guld. Måste ju minnas de gamla ”goda” tiderna när jag fick bestämma.

Tweet - farbror minns

När jag fick bestämma

BJJ igår @ Leites

Kortfattat:

  • Escape från Side
  • Sparring

Det som jag gillade med igår var den sista Escapen. Den var ämnad att få bort de passiva musklarna. Perfekt teknik. Raka och enkla principer. Tryck bort huvudet – det är gårdagens lärdom.

Sen fick jag äran att rulla med Sensei. Oj vad stryk jag fick. Fast på ett ödmjukt sätt. Med basic tekniker som hela tiden visade att jag har så mycket var att lära. Men jag var inte muskulärt trött efteråt. Däremot frustrerad – men lycklig på något sätt. Sen fick jag lära mig lite principer om hälsningen med öppen/stängd hand. Jag har trott att den knutna näven var mer stridisk än den öppna. Inte inom jiu-jitsun. Ooops.

Kommentera

