Green giant

Skadad armbåge, matlagning och ungkarlsliv i ett nötskal (besök hos lillebror)

2013-01-14: Blev strypt till svimmning av ett purple belt i fredags så jag somnade. Submittade ett brunbälte i lördags Knäckte till armbågen och vilade från gym, fys och allt annat resten av helgen. Många insikter om hur jag vill leva mitt liv, vem jag vill vara och vad jag kan och skall åstadkomma. Den bästa och sämsta helgen i mitt liv. Eller i alla fall under 2013. Tränat, lagat god och blev bjuden på (nästan?) ännu godare mat. Skylten beskriver min helg. Risk för ras. Och konstigt ordföljd.

Fredagshumor

Porr var det här

Hittade denna bild på Facebook - och var bara tvungen att dela med mig.

BJJ – träningarna och skadorna den här helgen

Fredagen gästade jag Leites:

  • Drillade höftrörelser
  • Sparrades 2 rundor, sen svimmade jag och klev av

Lördag tränade jag med pandorna:

  • Svep, svep och svep
  • Sparringrunda två och jag blev skadad

”If you submit a brown belt – you pay the price!”

PWO innan BJJ Morgonförvirrad

Bjj-skada 2 BJJ-skada  blå handBJJ-skada blodsfylld hand BJJ-skada 

BJJ-fysBJJ - Joel i smärtor

Mat – är det något jag lever för?

Pratade med Jacob (”Kalven”) i helgen. Han har praktiserat på Gordon Ramseys krog York and Albany i London. Hur coolt som helst! Dom har tydligen en Valentines dinner för £70/person + 12,5% service avgift (så ca 2000kr + dricka för två personer). Och detta var ingen fancy krog. Utan ganska okänd enligt Kalven. Sweet mother of Food. Jag är i fel bransch.

Skulle vilja starta en restaurang. I NY. En fin. Ingen sunk. Utan en riktigt glassig variant. En sån som blir ”the shiiiet” och jag blir poppis i de fina kretsarna.

Helgens ätande då!

Fredagssnacks

Började fredagen med ett schyst snack-pack- och till middag lagade jag burgare

Burgare - färs lök ägg pofiber Burgare - i stekpannan Burgare - köttbollar - preburgare

Ingredienser:

  • Blandfärs (50/50 nöt/svin) ca 350gram
  • 1 stekt röd lök
  • 1 vispat ägg
  • ½ dl pofiber
  • 1 näve (jag har små händer) så <½ dl parmesanost

Tillvägagångssätt:

  • Ta ut färsen ur kylen och låt den bli lite rumstempererad
  • Hacka och stek löken på medelvärme (den skall inte brännas, bara bli simmig)
  • Vispa ett ägg och blanda med färsen
  • Tillsätt pofiber (salta kex, ströbröd, mixat vitt bröd – vad du nu känner för)
  • Riv parmesanen och rör i färsen
  • Rör i löken, när den svalnat
  • Låt stå i kylskåpet i +30 min
  • Stek på hög temperatur i stekpannan så de får fin färg
  • Tillaga i ugn så de blir färdiga (jag lät dem stå sista kvarten med de ugnsrostade rotfrukterna längst ned i ugnen på 220 grader)

Burgare - färdigstekta redo för ugnen

Såg en bild på Facebook (nedan) - någon har tänkt till lite när det gäller att göra en "Cheese-n-Egg-Burger". Funderade lite på det där med var man stoppar sin bacon. Om man vill gå all in liksom!

Cheese n egg-burger

Lördagen blev restauranglunch och mysmiddag med MacGyver tillsammans med brorsan

Käkade en mumsig grönsakskebab på Amida Kolgrill till lunch.

Lördagsmat - lunch - grönsakskebab på Amidakolgrill

Till middag lagade jag mat / burbonstekt kalvgrytbitar med ugnsrostade rotfrukter:

Lördagsmat - kalvgrytbitar rödlök och svampmix stekt i smör och burbon Lördagsmat - potatis palsternacka rödbeta morot kålrot skalad och kokt    

Ingredienser:

  • Kött (grytbitar av kalv som jag köpt på Lidl)
  • Burbon (köpte en i Ungern/Budapest på en resa med jobbet)
  • Svampmix (fryst, köpt på Lidl)
  • Rödlök
  • Valfria rotsaker/grönsaker (jag använde potatis, kålrot, morot, delikatessrödbetor och palsternacka)
  • Smör
  • Olivolja
  • Vitlök
  • Rödvinsvinäger
  • Valfri grädde

Lördagsmat - att smörja plåten till rotsakerna med Lördagsmat - fuskgrädde

Tillvägagångssätt:

  • Brynde kött i en panna och löken och svampen i en annan
    • Efter ett tag (när svampen och löken var härligt färdig) så la jag dem i samma panna och tillsatte en slurk burbon
  • Skalade och kokade rotsakerna – ca 15 minuter
  • Sedan packade jag allt i burkar och åkte till brorsan
  • Där gjorde vi klart rotsakerna i ugnen – rotsakerna  gjorde jag enligt följande recept
  • Och lät kött, svamp och lökblandningen puttra i (fusk-) grädden

Lördagsmat - slutresultatet med senaps-sweetchili-kvargsås

Till efterrätt fräste vi av en burk pepparkakor och en smaskig diet meal kokos/choklad.

Pepparkakor

Söndagen spenderade jag med familjen på en södangsfamiljemiddag

Söndagsfamiljemiddag - Hugo vill ha paj

Där bjöds det på massor av godsaker:

  • Tapas-förrätter
  • Gryta med bacon, kalv- och nötköttbitar
  • Blåbärspaj med vaniljsås

Söndagsfamiljemiddag - tapasförrätt Söndagsfamiljemiddag - köttgryta med morötter potatis paprika kalv och nötkött bacon och potatis Söndagsfamiljemiddag - blåbärspaj med vaniljsås

Måndagslunch i all enkelhet:

  • Isbergssallad
  • Stekta champinjoner och coctailtomater (och vitlök)
  • Keso Grilladpaprika

Snabblunch med keso isbergssallad tomat och champinjoner

Ungkarslivet – en bildresa genom lillebrors kök

Lördagsmat - Varm choklad 2-GO påväg till lillebror

Hängde en hel del hos brorsan i helgen. Rätt kul. Vi brukar vara hos mig. Men i helgen var vi hemma hos honom i hans nya lägenhet. Det var som att gå tillbaka i tiden. Dels till barndomen med mjölk, pepparkakor och MacGyver. Dels tills just-flyttat-hemifrån-ungkarlslivet. Men jag fick också en lektion i hur man skapar en stressfri miljö (minimialistisk inredning) och ett rätt skönt förhållningssätt till mat (ät det du är sugen på, när du är hungrig – inte annars), träning (kör skiten ur dig så du har svårt att lyfta på armarna – och dessutom när du tränar behöver du inte ta hänsyn till annat [som brorsan som står och väntar]) och hushållsysslor (städa och tvätta när det behövs  – inte schemalagt).

Minimalistisk möblering

Dessutom gav han mig perspektiv på matlagning också. De enklaste sakerna är oftast godast.

Det märks att vi är samma skrot och korn (eller gryn, kanske) – Lillebrors grötfrukost:

  • 2 dl havregryn
  • 1,5 dl mjölk (obestämd mängd)
  • 1,5 dl vatten
  • Stor näve russin
  • Serveras med strösocker och mjölk 

Lillebrors 3 portioner grötfrukost Lillebrors 3-portioners gröttillbehör

Fler grötrecept hittar bland mina grötiga inlägg.

Kolla på lunchlådan:

  • Stekt kycklingfilé
  • Tortellini
  • Matlagningsgrädde
  • Pizzaost
  • Skölj ned med mjölk

Lillebrors matlagning del 2  Lillebrors matlagning del 3

Lillebrors matlagning del 4 Lillebrors matlagning del 5 Lillebrors matlagning del 1

Slutsatser efter att ha glott i brorsans skåp:

  1. Mjölk är en källa till protein, kolhydrater och fett (och dessutom är det ju det som håller en kvar i barndommen [tillsammans med pepparkakorna – p. 4 nedan] och länkar en till mamma)
  2. Ketchup är ju en grönsak – sålänge man äter tillräckligt mycket av det
  3. Sylt är ju egentligen socker – så varför köpa sylt
  4. Pepparkakor är den ultimata torrvaran
    1. Passar perfekt att bjuda på när man får besök
    2. Är jättegott att äta tillsammans med mjölk (p. 1 ovan)
    3. Fyller snabbt upp energidepåerna om man glömt handla
    4. Burkarna är praktiska och kan användas till att
      1. Stapla
      2. Stoppa överblivna
    5. Gör dig snäll
    6. Sätter fart på magen om det skulle bli för mycket av ketchupen och mjölken

Lillebrors ungkarlshem del 1 Lillebrors ungkarlshem del 3 Lillebrors ungkarlshem del 2

Efter att jag garvat och fotat hans skåp och kylskåp dök det upp lite bilder på Facebook idag

Lillebror shoppar nödvändigheter - bacon  Lillebror shoppar mat Lillebror har fyllt kylen

Shopping tips, -runda, -önskemål

I helgen ville jag köpa vissa saker, köpte andra och blev påmind om ytterligare:

  • Köpte 1,2 kg angusfärs och 2,1 kg hästkött
  • Kollade på en supercool lampa i en secondhandaffär på Söder för någon vecka sedan – i fredags fick jag tummen ur och SMSade en bild till älsklingen  (hon tog upp det där med all färg – hon är ju den som har koll på inredningen hemma – så jag förstår henne – vad som är fint i ett skyltfönster passar inte alltid in i vår lägenhet).
  • Sprang dessutom på en klädaffär påväg hem från mamma igår – som hette ‘tam-tam’ – tror att affären där Johanna köpte sin jacka i Paris var en namne till denna – och rocken i skyltfönstret var skärmmande lik
  • Besökte ICA idag på lunchen och fyllde på lite livsmedel till veckan
    • Vitlök (3st)
    • Bakpotatis (1,5kgs påse)
    • Isbergssallad (4 huvuden)
    • Kycklingfilé (1,8kg)
    • Kesoburk (dagens lunch)

Hästkött och angusfärs Tuff lampa Söndagkväll - Gick förbi en affär som jag tror fanns en namne i Paris där Johanna köpte sin favoritjacka Sallad kyckling vitlök och keso - livsmedelspåfyllning under lunchrasten

Måndagsinspiration

Måndagssovmorgon - ändrade till 0609 och 0611 efter detta

Flyttade faktiskt fram uppgångstiden som nämnt ovan.

Måndagsmotivationsboost-Peter

   

ShapeUp-hetsApp

One thought on “Skadad armbåge, matlagning och ungkarlsliv i ett nötskal (besök hos lillebror)

  1. Ping: Jag tror jag fattat… | HAMWID's #WinnerLifeStyle

Kommentera

