Diabetes hos katter och två kilogram mat…

2013-01-09: Fysisk och psykisk hälsa. Planering och massor av sparring. Det är vad dagens inlägg kommer att handla om. Och om det hemska bakhållet. Ett väldigt personligt inlägg. Bilden nedan är en låda i kylskåpet på kontoret som jag ”kidnappat” för att ha mina saker i. Just nu är den tydligen full av Jacked Fuel Jordgubb/Kiwi och isbergssallad.

Jacked-och-salladsgömman i kylen på kontoret

Pysikisk hälsa – och så presterar du bäst på jobbet

Läste just en oerhört intressant artikel på Internetworld (klicka för länk till artikeln).

Artikeln nedan är skriven av Johan Larsson:

”Alexander Rozental brukar ge dem han arbetar med konkreta tips för att jobba smartare, ­gärna med hjälp av olika verktyg (se rutan på föregående sida). 

1. Alla borde se på sin arbetsförmåga som att de har ett energiförråd och att varje uppgift de tar sig an tar av det förrådet. Som att hjärnan går på batteri. Hjärnan klarar att fokusera i 30 till 40 minuter, sedan får den svårt att hålla fokus och då är det bra att ta en rast.

Och även om man känner att man är inne i ett flow och får mycket gjort är det bättre i längden att ta en kort paus, som till exempel att gå och hämta ett glas vatten eller en kopp kaffe. Eller kanske titta ut genom fönstret ett tag.

2. Multitaska inte på datorn. Arbeta i ett program i taget och stäng av påminnelser med mera från de övriga. Det finns en känd studie från Microsoft som visade att när medarbetare jobbade i ordbehandlingsprogram och skrev och var tvungna att stanna upp och svara på mejl tog det dem i snitt 15 minuter att komma tillbaka till samma nivå av koncentration och prestation som de haft innan de blev störda. Att byta mellan program kommer att kosta i effektivitet.

3. Gör det viktigaste och svåraste på morgonen och förmiddagen. Vi är som fräschast och piggast på morgonen. Morgonen och förmiddagen är bästa ­tiden för avancerad problemlösning, som att skriva texter, hitta på idéer eller lösningar på problem.”

Numera får även katter diabetes

Läste aldrig artikeln. Men blev helt förbluffad av att katter kan bli så feta att de får diabetes. Om vi göder våra husdjur så pass. Hur mycket göder vi oss själva? Skrämmande tanke! Det kan kanske kopplas ihop något med att jag såg Carlsberg-lastbilen imorse kl 06:00 när jag var påväg hem från gymmet.

Tjocka katter - första sidan av dagens Metro Spritleverans kl 6 på morgonen

Sparringpass @ Panda Dojo igår

Lillebror kom till sparringen på Panda igår. Förrutom brorsan var det massor av grymt folk där. Nicklas dök upp och Christian likaså. När jag summerade passet så hade jag rullat 11 st ~5 minutersronder.  Tur att jag laddade med en rejäl PWO (Vip-X Zero Carbs samt Jacked XX Superior Edition – innan gymträning så blir det oftast VipXZC och BCAA) då.

pwo före BJJn igår Postsparringgrin

Morgonträning på gymmet

Alltså, man blir ju bra på det man tränar. Men nu börjar det nästan bli larvigt. Planen var viktade pullups (och några set triceps för att bygga lite armar inför T-shirtsäsongen). (O-) turligt nog var squataltaret ledigt – och då var jag tvungen att passa på.

Dagens pass:

  • Overhead Squats (för uppvärmning och rörlighet)
  • Squats
  • Front Squats
  • Pullups (viktade)
  • Close-Grip Pullups

Var klar på 30 minuter och sen kunde jag gå hem (för att möta Carlsbergsbilen, tydligen).

Morgontränat squats och pullups med mitt dipsbälte

Vanemänniskan med gräsligt mycket rutiner

Åh, allt skall göras på ett särskilt (mitt) sätt hemma. Jag vill att burkarna läggs på ett visst sätt i skåpet. Att det är en särskild sortering i frysen, kylen m.m. Ändå kan man tänka att jag är rätt slarvig (fråga Johanna) – med mina berg av träningskläder (exempelvis). Men jag har vissa saker som är viktigt för mig.

På mitt skrivbord exempelvis har jag mina PowerTower med ”vitaminer” (svart lock) och mina PWO inför kvällens träning (rosa lock). Dessutom lite olika shakers de med skruvkork är bra att släpa med PWO:n i inför träningen eftersom de inte spiller ut sig själv i väskan. Den andra shakern är bättre för exempelvis en IntraWO (proteiner och snabba kolhydrater [exempelvis Maltodextrin] – eftersom de ger mer ”skakutrymme” med det högre locket).

Förberedelse är nyckeln Frukost möter vitaminer

Vitaminerna:

Bakhållet – från min egen flickvän

Jag vill vara respektabel när folk kommer över på besök. Brukar inte ha mjukisbyxor. Något jag  frågade Johanna om igår – om det var OK att jag bytte om till dem (mjukisbyxorna) – vilket jag senare inte hann – jag kommer till varför. Igår kom Johannas syster över. Jag visste hon skulle komma över och prova ett par skor (hon skulle kommit innan jag kom hem, och hon skulle ha ätit när hon kom). Sen ringde det – och då var hon påväg. Och hon hade givetvis inte ätit (fast det var inget krav på att hon ville ha mat – hon frågade om hon skulle köpa med sig något). Johanna lurades och sa att hon skulle åka ned i tvättstugan för att titta om hon ”slagit på tvättmaskinen”. Men istället åkte hon ned och mötte Viktoria (systern). Så där stod jag i köket, och hade endast påbörjat mitt obyte från jobbkläder till slöa-hemma-kläder, utan tröja och i mina drop-crotch-chinos. Ytterst pinsamt! Bilden nedan har ingenting med inlägget att göra. Annat än att jag är väldigt stiligt och propert klädd där.

Dagens Tweed

Kyckling till lunch, hör till vanligheten

Dagens lunch blev en köpesallad och pepparkyrddad stekt kykckling.

Dagens lunch - köpesallad Dagens lunch - vitlökspepparstekt kyckling

Deffa, periodisk fasta, dagligt intag och andra tankar

Den här länken är bra. Tycker det är ett spännande och sunt sätt att se på det. Särskilt med tanke på en refeed-rate på 3 dagar per 7 till 8 dagarsperiod. Har man i åtanke  att Berkhan föreslår, i detta inlägg, att man tränar ca 3ggr/v. så kan man (vilket jag gör i fortsättningen av detta inlägg) anta att det innebär ett litet underskott på vilodagar och ett ännu blygsammare överskott (nästan +/-0) på träningsdagar skulle flytta ‘set-pointen’ och på sikt leda till en shreeded kropp på heltid. Detta för män (annat för kvinnor tror jag) nått <10 % BF.
Väldigt förenklat skulle träning mån, ons, lör & ‘refeeda‘ samma dagar. Ett enkelt överskådligt sätt att se på hur man ”skulle kunna göra” med sin föda. Bilden är en print screen ur ShapeUp-appen. 1kg kyckling och 1kg potatis. Verkar som en perfekt matdag. Så borde jag kanske börja göra. Verkar så enkelt att laga också. Stycka allt i jämstora bitar och tillaga i ugnen med kryddor.
Enkelt och överskådligt sätt att se på ett ungefärligt dagsintag
Varför alla inte är shredded:
  • Problemet är inte
    • Träningschema/program, inte heller
    • kcal-beräkningar/kostupplägg
  •  Det är att vi genetiskt är vana att äta mycket (för vi lyckades fälla en best väldigt sällan) när vi åt. Men att tillgång till föda för oss ”i-landsinvånare” är nästintill obegränsad
  • Att vi dessutom är njutningsbaserade varelser som tycker att mat smakar gott.

Slutsats: Skulle vi få jaga maten själva och den smakade grus hade alla haft magrutor.

  • (Eller att, som i mitt fall, om jag bara ville vara rippad mer än jag ville äta hade problemet varit ur världen.)
  • Dessutom är mat ångestdämpande för vissa, belöning eller tröst för andra.

Bilden nedan tycker jag är enastående.

 

Jag har egentligen ingen poäng med detta babblande. Annat än att jag har läst – och det har disskuterats – en hel del Berkhanmaterial senaste dagarna i ett internetforum jag är medlem på.

 

2 thoughts on “Diabetes hos katter och två kilogram mat…

  1. Ping: Deprimerande lightläsk, grundtekniker och PB – det enda som räknas! « HAMWID's #WinnerLifeStyle

  2. Ping: Biljakter och Old School Dojo « HAMWID's #WinnerLifeStyle

Kommentera

