Potatis

A night to remember…

2013-01-07: Sömnlös igen. Massor av konstiga drömmar och mardrömmar. Dessutom vaknade jag med ont i foten. Måste varit när Johanna klättrade i sängen – på min fot – igårkväll eftersom jag blockerade hennes plats.  Får skylla mig själv när jag ligger ivägen. Trots dålig sömn hade jag bestämt mig för att jag skulle bänkpressa idag på morgonen. Det var mitt enda mål med träningen. 5 set, så många reps som möjligt/set på en vikt jag gjorde 3 reps/set förra passet. Men vad hände? Upptaget.

Gymträning imorse

Morgonens träning:

  • Frivändningar
  • Marklyft
  • Vadpress
  • Ryggresningar/”hyperextentions”
  • Chins

Tack vare den upptagna bänkpressen har jag varit väldigt duktig på att träna min ”undre halva”:

  • Fredag och söndag: Böjar
  • Lördag och måndag: Marklyft

I och för sig tror jag aldrig att man kan knäböja för ‘lite’.

BJJ-träning senare idag

Idag är det terminstart för Brazilian Jiu-Jitsu på Panda Dojo.

panda

BJJ:n tränar:

  • Mån: 19-21 (alla)
  • Tis: 18-19 (nyböjare/bas samt öppen matta)
  • Ons: 19:15-21 (alla)
  • Tor: 18-19 (Nybörjare/bas samt öppen matta)
  • Fre (18-19:30 på en annan klubb för fortsättare)
  • Lör: 11-13 (alla)
  • Sön:  16-17 (No Gi/öppen matta)

Skillnaden på ‘alla’ respektive nyböjare/bas är att det senare fokuserar mest på grundläggande tekniker medan de andra passen innehåller teknikträning, drillar, sparring och fysträning.

Att äta idag!

Frukost möter vitaminer

  • Började med att stoppa i mig mina Omega-3, D-vitaminer, Multivitaminer m.m.
  • Sedan blir det Veggi- samt fläskfilésallad till lunch.
  • Och ikväll får jag min älskade bakpotatis!

Bakpotatis Bakpotatis - kvällens middag

Att undvika att äta idag

Cecilia på kontoret fyller år. Givetvis bjöd hon på ett grönt alternativ också, på tårta.

Tvångsfika på kontoret 001

Tvångsfika på kontoret 003

Svältläge

Läste just i Sarah Bäckmans blogg när hon refererade till något hon läst om att när kroppen är i svältläge så prioriterar den inte sömn – för att man skall kunna hitta mat. Undrar om det fungerar precis likadant vid motsatsförhållandet – när man ätit för mycket och hamnar i det s k ”matkomat”. Alltså – när man ätit så mycket att man bara vill sova. Undrar om det är kroppens eget sätt att säga att man inte borde äta mer?!

Ricottaost – en stilla undran

Det är något jag undrar över. Vad händer med näringsvärdena om man kokar mjölk med lite salt och vinäger så den skär sig – och man sedan separerar ostmassan från vätskan. Vad blir näringsvärdena i respektive del? Undrar vem jag kan få svar på det av. Rätt intressant. För det är ju gott. Dessutom kan man i så fall göra massa smaskiga tillbehör – särskilt om det är nyttigt!

Kommentera

