Att komma igång / Leverans, bakpotatis och träning…

2013-01-03: Avslutade kvällen igår med bakpotatis. Började dagen med gymträning. Dessutom funderat på ett nytt träningschema (icke att blanda ihop med upplägg) – schema som i TIDER.

Leveransbesked från Posten/MM Sports

Leverans

Gjorde ju en beställning den 27 december. Nu har det varit helgdagar sedan dess (nästan). Så det var sjukt snabb leverans (som vanligt).

Beställning och länkar nedan:

Och just som jag skall hämta ut förra beställningen – har dom ny kampanj!

1 header_1_1

2 ripped_caps_1_13 melting_point_1_1

4 wellness_series2_15_1

5 powertower_shaker3_1_1

6 jacked_fuel3_1_1

7 multi_vitamin_1_1 8 diet_meal_1_1 9 testobooster_max_libido_1_1 92 d_vitamin_1_1

93 prisjakt2_1_1

Nytt år och nyårslöftestime

Tänkte skriva en snutt om folk och deras nyårslöften. Många vill börja träna. Komma i form. De flesta faller för alla möjliga konstiga mirakelmetoder. De skriver in sig på gym/andra träningsgrupper, -klubbar m.m. De flesta slutar dessutom inom två månader. Därför kan det vara bra att börja lite smått.

”Komma igång”-tips:

  1. Gå inte all in direkt!
  2. Dra ned på godsakerna på jobbet samt att ta dig ut och motionera – exempelvis en promenad i 30 min.
  3. Öka detta tills du når 60+ minuter/tillfälle.
  4. Om du lyckas få det i rutin, i säg 2-4 veckor och det  fungerar för dig. Då är du redo att ta nästa steg.
  5. Börja med pushups, situps, benböj och ryggresningar hemma. Om det också lyckas bli en rutin är du i god väg mot att kunna börja träna ”på riktigt”.
  6. Nu kanske du fått blodad tand och verkligen vill börja träna. Då, först DÅ(!) är det lönt att investera i ett gymkort, personlig tränare, signa upp för någon annan idtrott –  allt vad du lovat dig själv i nyårslöfte.

Morgonträningen imorse enl nya ”schemat”

WinnerLifeStyle-MorningTraning

  • Bänkpress
  • Pullups (viktade)

Ändring av morgonträningen

WinnerLifeStyle

Skall ändra mitt morgonträningsprogram av två anledningar:

  1. Ha mer kraft/tid till BJJn
  2. Få mer vila/sömn/tid till annat

Den nya planeringen jag tänkt mig:

  1. Jag har skalat bort en hel del för att bara köra det viktigaste.  Tanken är att detta skall innebära att jag får sova 50-60 minuter längre/vardagmorgon (gå upp en timme senare och träna kortare pass).
  2. En ( max två) muskelgrupp (er), per pass.
    1. Vissa dagar kommer jag kunna superseta, exempelvis bänk/pullups.
  3. En (max två) övning(ar), per pass.
  4. Max 30 minuter på gymmet.
  5. 5 set, 3-5 rep (när jag når 5 rep på en vikt ökar jag).

Spliten kommer se ut enligt följande:

  • Bänkpress/Pullups (viktade) | (superset)
  • Frivändningar / Benböj | (ej superset)
  • Marklyft / Stående militärpress (eventuellt 8-12 reps) | (superset)

Om jag har kraft (eller tid) kvar utöver (eller under) dessa tre träningspass/vecka så kommer jag lägga in:

  • Frontböj
  • Dips
  • Close-Grip-Pullups
  • Yates Row/Fat-Man-Pullups (judohäng som Gammelpandan kallar det)
  • Framåtlutade hantalrodd
  • Ryck
  • Eventuell spegelträning såsom armar och/eller utsida av axlar

När man tittar på detta så skulle jag, teoretiskt sätt kunna klämma av varje pass två gånger per vecka – utan att överbelasta kroppen allt för mycket.

Skulle jag orka träna fys sex gånger på en vecka skulle andra omgången kunna se ut enligt följande:

  • Dips / En ryggövning (Close-Grip-Pullups / Yates-Row / Fat-Man-Pullups / FL-Hantelrodd)
  • Ryck / Marklyft
  • Frontböj / Armar+Utsida axlar (en övning/muskelgrupp, två set/övning)

Potatis, min älskade potatis

Bakpotatis

Blev bortskämd igår när jag kom hem från träningen. Flickvännen hade gjort en av mina absoluta favoriträtter. Bakad potatis. Till det åt jag cottage cheese som jag blandade med skånsk senap och lite sweet chilisås. Givetvis grönsaker också!

Sparring och ett nytt svep igår

Lärde mig ett nytt svep igår också. Tränade på en annan klubb (som ligger granne med där jag bor). Har nämnt den tidigare. Hursomhelst såg jag på deras Facebooksida att de skulle ha sparringpass igår. Men så blev jag svept så många gånger i samma position av samma motståndare så jag bad honom visa mig det. Har ju precis själv börjat jobba med spiderguard efter senaste lägret med Johannes. Så det var riktigt nice att få en annan teknik också.

Kommentera

