Mer jul! Nyårsafton -fest/-dag och sömnfönster

2013-01-02: Lunchrast. Arbetsdag idag igen. En minut innan klockan slagit åtta kom chefen upp och gav (mest kollegan) en härlig skrapa. Bra start på det nya året. Eller inte. Det är just det som blir beviset för att inget annat förändrats (läste nyligen Jonas Coltings blogg om nyårslöften). Råkade t o m skriva 2012-01-02 som dagens datum. Men 2013 är året för tillväxt. Se bara på kollegan som startade en liten odling i mitten av december på sitt skrivbord. I’m a freakin’ blogg-champion. Jag har planerat ett jätteinlägg till idag.

Tillväxt2013

Nyårshelgen som varit – steg för steg

Började helgen med att åka bort till mina urspurngshoods, Sumpan, och tränade ett pass med brorans på anrika STK. Givetvis var jag ju snygg som vanligt på kontoret.

Nya manschettknapparna in action Fredagsmys innan fredagsfyset med lillebror

Vi avslutade kvällen med att steka upp potatis, morötter, kålrot och biff.

Showtime med Ledin

På lördagen så var det dags att riva av flickvännens julklapp. Showtime med Ledin på Cirkus. Innan dess käkade vi på Habibi på Skånegatan. Vi tog båda Moules Frites (så inte Marockanskt/Tunisiskt) – men jag bad om att få något annat än pommes. Fick massor av härliga bön- och grönsaksröror. Carl på Habibi levererade, big-time.

Middag innan Showtime

Rätt skönt drag ändå med gubben. Första halvan var däremot riktigt dålig. Eller inte dålig. Men om du tror att du skall få höra Ledin spela och sjunga massor med musik du minns sedan din barndom. Då blir du rätt besviken när det är någon form av interaktiv sagostund med en skådespelare som gör Ledins arbete (spelar honom som ‘ung’). Sen kom det igång och blev riktigt bra.

Roliga, nämnvärda, företeelser:

  • Ledin fick väldigt ofta be publiken om att röra sig (klappa händerna, stå upp, gunga med armarna etc). Tänkte han inte på att >50 % av klientelet är/var över 60 år gamla?
  • Ledin sprang ut i publiken och upp på ett av borden på parkett (de som åt innan showen).
  • Ledin pratade vid många tillfällen om sina rockstjärnedrömmar – men vid varje tillfälle som gavs där han kunde varit rockig och smaschat gitarren – så gjorde han det inte.
  • Ledin gjorde någon konstig handrörelse och stampning innan varje gång han bockade/bugade till publiken.

BJJn i lördags var så hård att jag låg i fosterställning i 2 timmar

Innan dess tränade jag BJJ. Det var ett riktigt hårt pass. Jag var så trött efteråt att jag la mig och sov middag i bortåt två timmar. Men först käkade jag en rejäl lunch med stekt ägg och massor av rotfrukter, grönsaker och potatis.

Refeed efter hård BJJ-träning

Passet i sig var inte extremt hårt. Men det var riktigt tight och bra sparring, 7 rundor räknade jag det till á 5 minuter. Vi körde drillar och tekniker innan också. Riktigt bra pass.

Helgträning på gymmet

När det är röda dagar, helgdagar, klämdagar och allt annat förrutom vardagar är hallen stängd. Då måste man lyfta skrot eller springa i spåret. Och jag avskyr ju att springa/jogga/masa/hasa eller vad man nu skall kalla mina frustande försök att förbättra min kondition genom s k löpning. Jag gick alltså till gymmet!

Natten till nyårsafton

Inget nytt under solen:

  • Frivändningar
  • Marklyft
  • Knäböj
  • Bänkpress
  • Pullups

Grundfys

…och runt igen. Dag för dag:

  • Fredags: Frivändningar och marklyft på STK
  • Lördags: Knäböj (efter BJJ-passet)
  • Söndag: Allmänt trött och hängig hela dagen så jag kom iväg till gymmet vid 01:30 och fick iväg ett bra bänkpress- och pullupspass
  • Måndag (nyårsafton): körde jag 10 set frivändningar med press.
  • Tisdag (nyårsdagen): Knäböjde och marklyfte.

Ta rygg vetja

Det är si- och så med sömn och hälsa

Har ju tidigare nämnt att hälsan inte är den bästa. Inte heller mina sömnrutiner. I lördags sov jag middag, i söndags vilade/sov jag hela dagen – och var vaken på natten.

Stora människors adress

Nyårsafton gick jag upp kl 12 och tränade 13-14.15 (ca). Därefter handlade jag och gick hem och la mig igen – kunde dock inte sova. Såg så sliten ut att Johanna frågade om vi inte skulle ställa in nyårsfirandet. Aldrig i livet var mitt svar. Vi skulle bada bubbelpool, skjuta raketer och hänga i glada (goda) vänners lag.

Idag ser jag ut som jag gått en rejäl boksningsmatch – fast utan blåtirorna. Typ som Dos Santos, bild nedan, efter hans re-match med Cain Valasquez. UFC 155 var en hyfsad gala (har iofs bara sett main-cardet än så länge).

Ansiktet är svullet. Huden är stram och lederna värker. Kanske beror på att jag inte sov från det att jag gick upp i måndags vid lunch. Försökte sova efter nyårsfesten. Men älsklingen sov oroligt och jag fick ingen ro. De som håller på med periodisk fasta brukar prata om ”ätfönster”. Jag har precis samma sak med sömn. Jag har mina ”sömnfönster” där jag kan somna. Missar jag dem blir jag vaken till nästa tillfälle dyker upp. Som Skalman, och hans mat-och-sovklocka, fast tvärtom.

Kraschade i säng redan vid sextiden (18) igårkväll.

Nyårsfesten

Skjorta fluga väst Kavaj och jeans

Såhär såg inbjudan ut:

Nyårsafton i Slagsta

Nyårsmiddag, bubbel och bubbel.

Meny
Escargots Faux, Comtes d’Isenbourg
Oxfilé/Hälleflundra Provencale, Alpha Zeta Amarone
Philadelphia Cheesecake, Royal Oporto

@12-slaget
Veuve Cliquot Ponsardin
Därefter fyrverkerier och 39° bubbelpool i snön

Nyårsmiddagsbordet

Det kunde ju inte bli mer än perfekt?!

Tyvärr hade Malin bestämt att hon inte skulle fira med oss. Utan göra annat (i Hässelby). Och Camilla valde att lämna Sverige för att inte behöva vara här när hon fyllde 30 (gamling!).

Hässelby - you must never go there

Det började ”bra”. Vi kom tidigt till vår första buss (3an) och hann således med två tunnelbanor tidigt – men eftersom lillebror (Emil) inte kommit med sin anslutningstunnelbana fick vi ta en tunnelbaneavgång tidigare än reseplaneraren föreslog. Väl kommen till Fittja var bussen var såklart sen så vi fick vänta en ganska god stund i Fittja. Passade på att gå in i kiosken för att köpa mig en RedBull (SugerFree) eller liknande. Hittade något mycket häftigare. Något som passade mig perfekt. En Rock Star dricka, i Rosa burk, med smaken Perfect berry.

Reseplaneraren Rockigt rosa - nu utan socker

Vi spelade dessutom ett sällskapsspel Ultimate Werewolf. Det går i korthet ut på att avslöja vem som är varulv innan det är försent och man blir antingen a) lynchad eller b) uppäten av varulven.  Lite av ett diskussionsspel. Funderar på om man kan jämföra det med gamla Cluedo. Sjukt kul i alla fall. Skall införskaffas och spelas igen.

Ultimate werewolf

Jag blev lynchad varv 2 första spelomgången och varv 1 andra spelomgången. Trots att jag var bybo båda gångerna. Mobbing I say!

Nyårsfin

Roligaste dialogen på hela kvällen var ändå mellan Erik, Elvira och Hampus (‘den lille’):

  • Elvira till Erik: Du har hår i Naveln!
  • Erik till Elvira: Inte i naveln, men på magen!
  • Elvira till Erik: Jag minns tyvärr inte exakta ordvalen men det var något ”konstigt” med att ha hår i naveln.
  • Hampus till Elvira: Elvira, säg inte så. När du blir äldre kanske du skaffar en pojkvän. Och då kanske han har hår på magen.

Nyårsdag som sig bör

Nyårsdagsmorgonsskål

Eftersom jag undvek att sova mellan nyårsafton och nyårsdagen så Att jag helt enkelt fick tid till att träna, tvätta och handla – allt innan kl 10 på nyårsdagen. Undrar om det räknas som en god start? Bilden ovan är jag som skålar in det nya året med en PWO kl 06:30.

De två senaste nyåren har jag firat i Rom. Nu, eftersom vi bestämde oss för att inte åka någonstans denna nyårshelg, så då blev det tillbaka till gamla traditioner. Scones och Ivanhoe.

Sconesdeg   Scones

Försökte baka en ‘nyttig’ Sconesvariant till mig. Till Johanna utgick jag ifrån Leilas recept. I mitt recpet hällde jag i allt jag kom över, typ. Serverade de varma sconesen med smör (till Johanna) och stor kopp thé framför Ivanhoe.

Ingredienser:

  • Mjölk 100 gram (ca 1 dl)
  • Bakprotein 20 gram (½ dl)
  • Havregryn, fiber 20 gram (½ dl)
  • Krusakli 25 gram (1,5dl)
  • Kokosmjöl 10 gram (rågad msk)
  • Kvarg 50 gran (2 msk, ca)
  • Pofiber 10 gram
  • Bakpulver 3 gram (1tsk)
  • Pepparkakskrydda
  • Lite Icas Steviaströ

Tillagning:

  1. Kleta ihop alla ingredienser till en smet
  2. Lägg på bakplåtspapper, i två delar
  3. Kör i ugnen ca 10 minuter på 250 grader

Resultat:

Gott. Knapriga med kletigt inre.

Näringsinnehåll (ungefärligt):

  • Kcal 318
  • P 34g (43 E%)
  • K 27g (34 E%
  • F 8g (22 E%)

Sconesfrukost

Saknar Julen redan

Det känns lite som att julen är slut. Folk har börjat kasta ut sina julgranar – och Johanna ville ta ned vår redan i lördags – men hon lät den vara kvar.

Varje år inser jag först efteråt att jag:

  1. Drick för lite glögg
  2. Hetsade upp mig alldeles för mycket över ‘julbordsångesten’
  3. Stressköper mina julklappar istället för att göra som förr och gå runt och leta och titta, klämma och känna
  4. Knappt hann se NK’s julskyltning i år heller
  5. Önskar jag gick på fler julmarknader
  6. Tog mig tid att helt enkelt njuta av tiden

Lyssnade på julmusik på väg till jobbet idag igen. Och hamnade på låten nedan (klicka på bilden för länk till spotify). Och det är precis så jag känner.

Mer jul by Adolphson & Falk

Därför ska jag till nästa jul: NJUTA AV JULEN EXTRA MYCKET!

Gröt!

Det var ett tag sedan jag åt gröt. Senast var faktiskt på julafton. Ska ta tag i detta inom kort! Däremot skall jag uppdatera inspirationsgrötssidan senare idag med Mikael Lindgrens (Mike Eskola) gröt jag såg på FaceBook häromdagen. Han sätter i sig ca 1kg gröt varje morgon.

Kommentera

