Konsten att släppa taget! BJJ-läger, potatis och helg!

2012-12-10: Helgen som varit gick i kärlekens tecken. Och träningens. Och matens. Mat är kärlek. Potatis är kärlek. BJJ är kärlek. Johanna är kärlek! Massor av potatis också. Min nya favorit. Apachepotatisen.

Vi börjar med temat för förra veckan, snö

Det kan inte ungått någon att det snöade som tokigt i Stockholm förra veckan. Totalt räknade jag till över 25 st ”Ej i trafik”-bussar på Gullmarsplan under två dagars tokväntan (onsdag, torsdag). Bilderna nedan är från kontoret där allt snö som legat på taket rasat ned på parkeringen (precis efter att kollegan flyttat sin bil/åkt hem) på torsdagkvällen. Sedan så är det en bild på kiosken i korsningen Renstierans gata/Bondegatan. Kom och tänka på Comviq-reklamen ”PT, PT”. Snöskottning är bra träning. Dessutom kan man leka i snön, och skriva små söta meddelanden och MMS:a till sin flickvän. Ett tips på vägen bara: ÄT INTE GUL SNÖ!

InsnöatPT-PTSnöoväderSnöoväder 2  DödsriskAlltid sant - alltid rätt - alltid vi

Bio, Café och ‘snacks’

Call girl - scary movie Biosnacks

Filmen var bra. Men obehaglig. Avskyr filmer med våldtäkter, utnyttjande av svaga männsiskor etc. Men den kändes verkligen verklighetstrogen. Som det faktiskt kunde ha varit! Och scenografin var riktigt snygg. Som en resa tillbaka i tiden till 70-talet. Häftigt!

BJJ-läger med Johannes

Vi avhandlade ”öppen guard” genom De La Riva-guard samt Spiderguard:

  • Hammer sweep
  • Omoplata
  • Omoplata –> rygg
  • De La Riva Sweep (x2)

Och olika kombinationer av dessa. Många saker jag tror skulle passa perfekt i mitt ‘game’.

IntraWO Mot BJJ-läger Alltid nummer 1Mot BJJ-läger dag 2

KnäböjssöndagMorgontränare

Mat är kärlek, mat är människors himmel

Mat är kärlekSo True

Fantastisk text på en lastbil. Matbildkavalkad helt enkelt.

Cafe Brasco grillade grönsaker Potatis kyckling rödbetor och senapskvargssås Apachepotatis kyckling champinjoner och rödbetorMer amida med coach och gammelpandan   Grönsakskebab på Amida Kolgrill med lillebror Malin Bergs egna bakelse - nästanUrplockat på Stadsmissionen i Gamla Stan

Givetvis gymtränade jag i helgen

Fredag:

  • Bänkpress
  • Pullups

Lördag:

  • Frivändningar
  • Ryck

Söndag:

  • Knäböj
  • Frontböj

När det blåser från öst är det bra att ha på sig sin väst

Färgglad Fluga

Rädslan att släppa taget, förändring och latheten

Åk upp gå ned. Fel fel fel

Tillhör du de som åker hiss upp och går ned? Det är dåligt både för konditionen och för dina knän. Gör tvärtom!

Imorse tränade jag inte på gymmet. Och jag skall nog kanske inte träna BJJn ikväll heller. Funderar helt ärligt på en hel veckas ledigt. Har inte haft en enda vilodag sedan 2012-09-28. Det innebär 73 träningsdagar i rad. Kroppen har har varit fräsch. Visst har den varit sliten stundtals. Men inte så sliten att jag känt att jag behövt vila mer än kanske att jag hoppat över ett av två pass vissa dagar. För fyra-fem dagar per vecka tränar jag två pass om dagen. Övriga dagar endast ett. Förra veckan förflyttade jag ca 117 ton igen. Sedan vet jag inte om det är mycket eller lite. Men 117 000 kilo. Om man knäböjer 100 kg skall man göra 1 170 repetitioner. Eller 117 set med 10 reps i varje. Sett ur det perspektivet är det mycket!

Jag är ganska trött på överskottet på mat också. Vägde in på 67,2 kg imorse. 5 kilo över tävlingsvikt (trodde det skulle vara mer efter helgens ätande!). Men tydligen innebar all teknikträning (trots att det inte var hårt) att jag ändå varit ganska mycket i rörelse. Vilket är bra.

Jag vet att kroppen är i behov av vilan. Psyket däremot behöver tvärtom. WinnerLifeStyle!

Potatis är glädje, potatis är kärlek

Fun Facts om Potatis (knyckt från Svensk Potatis sajt):

  • 250 g potatis ger i procent av rekommenderat dagligt intag
    • 2,3 procent av det dagliga behovet av kalcium
    • 7,8 procent av det dagliga behovet av protein
    • 10,4 procent av det dagliga behovet av energi
    • 11,1 procent av det dagliga behovet av järn för kvinnor
    • 20,0 procent av det dagliga behovet av järn för män
    • 34,4 procent av det dagliga behovet av askorbinsyra
  • Potatis är till 99,9 procent fettfri.

Dessutom hittade jag Bara-Potatis-Dieten. Klicka för att komma till PDFn.

Kommentera

