Julbordet – det jag älskar att hata!

2012-12-05: Hör du till de som inte kan hålla igen truten när det är god mat? Det gör jag. Usch vad jag älskar, att hata, julbord. God mat. I överflöd. Äter. I överflöd. Mitt i veckan dessutom (det är ju OK att ‘spåra ur’ under helgen – men på vardagar? NEJ!). Alltsomoftast blir det ångestladdat efteråt. Och innan. Jag vet att det är OK att äta för mycket ibland. Jag vet att det jämtar ut sig på sikt. Men jag avskyr känslan av att ha svårt att styra mig själv – jag liksom sugs till maten – som ett svart hål. Men jag kan ju inte hålla mig. Äter som att det vore min sista måltid. Tur att det inte är dietdags ännu!

Knyckt från nätet - men passar in idag

Den stora julbordsveckan

Tyrol (onsdag) och Josefina (torsdag). Ska bli spännande ändå. Menyerna hittar ni i detta inlägg.

Men jag har en plan:

  1. Ät inte desserter, godis eller ostbricka
  2. Drick inte kalorier (sprit, julmust etc)
  3. Ät kaloriekonomiskt (min boktitel: ”Kaloriekonomi”); dvs. skippa smör, bröd, ägg (som oftast innehåller majonäs) och annat som jag kan äta ’till vardags’.
  4. Ät långsamt (lägg gärna ned besticken) och se till att sitta med personer jag kan ha en konversation med (undvik tristess)
  5. Vänta minst 10 minuter innan jag går och hämtar ”nästa runda” och känn efter hur ”hungrig” jag egentligen är
  6. Ät inte allt bara för att utbudet är stort:
    1. prova bara det som jag är väldigt nyfiken på, eller
    2. som jag skulle vilja laga själv men inte fått tummen ur, eller
    3. som är väldigt dyrt (haha!)
    4. Kategorisera det jag vill äta
      1. Ät
      2. Ganska värt att testa
      3. Prova kanske (men inte riktigt värt det)
      4. Prova bara om jag känner att jag absolut MÅSTE
      5. Nej!

Tyrols julbord – min lista

Såhär har jag planerat mitt julbord.

 

 

20121205-172552.jpg

One thought on “Julbordet – det jag älskar att hata!

  1. Ping: Mitt julbord – en orgie i mat – bilderna… | hamwid

Kommentera

