Helgen som försvann – utan BJJ (damn it!)

2012-11-26: Nu är det dags att vi får ett break i livet. Fast tvärtom. Slippa trötthet (sovit extremt mycket i helgen). Slippa sjukdomar (svullen igen i helgen DUMMA DUMMA DUMMA NJURAR). Slippa operationer. Slippa död och allmän sorg. Nu vill vi älska livet! Särskilt för sambons del. Hon har fått stå ut mer än de flesta den senaste tiden.

Blir mycket mat i bloggen

Jag har insett att det flesta ‘taggar’ jag har i min blogg är mat. Jag älskar att äta. Därför periodisk fasta inte fungerar för mig. Inte ens Bartolls variant med proteinpulser. Det kanske skulle fungera om jag fick dröna/sova till 10-11 och sedan gå och träna och sedan öppna ätfönstret. Men att gå upp kl sex och få äta först klockan 12 skulle knäcka mig. Totally!

Sarah Bäckman drar huvudet på spiken med superkraft:

”…mår inte dåligt men livet är så tråkigt när man inte äter…”

Började morgonen med gröt igen

Idag blev det proteingröt med kokosmjöl, vaniljglasskasein och pepparkakskrydda.

Massor av missad BJJ

Det händer i livet att saker krockar och att man måste göra prioriteringar. Ibland blir man nöjd – ibland blir man besviken. Tyvärr kan man inte vara överallt jämt. Kommer bli alldeles för lite BJJ den här, och nästa vecka. Livet, jobbet och sociala sammanhang kommer helt enkelt i vägen. Kommer dock kötta på i gymmet för att hålla mig någorlunda alert.

Träningsplanering följande två veckor:

  • Måndag: Morgongym / (BJJ)
  • Tisdag: Morgongym / möte om nya lägenheten jag och kärleken skall flytta in i
  • Onsdag: Norgongym / BJJ
  • Torsdag: Morgongym / BJJ
  • Fredag: Morgongym / Musikalen ‘Dirty Dancing’
  • Lördag: BJJ / Gym (ställt in/missar Luciacupen)
  • Söndag: Gym / Sambotid! (öppen matta på Panda)
  • Måndag: Morgongym / BJJ
  • Tisdag: Morgongym / Öppen matta på Panda
  • Onsdag: Morgongym / Julbord med jobbet
  • Torsdag: Morgongym / Julbord med Inkassobolaget
  • Fredag: Morgongym / Vila
  • Lördag: BJJ-läger med Johannes / 2 pass (ställt in/missar Fitnessfestivalen 2012)
  • Söndag: BJJ-läger med Johannas / 1 pass (ställt in/missar Fitnessfestivalen 2012)

För ett tag sedan bestämde jag mig för – att efter SM/RM skulle jag ta det någorlunda lungt med ‘besattheten‘ av att inte missa pass. Egentligen bara träna när jag kände mig pigg och motiverad. Eftersom jag, under 9 månaders tid, liksom ‘pissade-på-gnistan’ (tills den nästan slocknade) genom att stressa upp mig över att behöva vara på träningen, och prestera på topp varje pass, oavsett hälso-, mentalt eller övrigt tillstånd. Alltså skall jag fokusera på glädje – tror det blir lättare att lära sig saker – och bli långvarig – i det då också! Då får jag missa dessa pass.

Mohammed skrev det så bra på Facebook tidigare idag (undrar om han kan läsa mina blogginlägg innan de publiceras – det händer nämligen att han lägger upp tänkvärdheter ungefär samtidigt som jag jobbar med ett blogginlägg):

Synd att han la till biten om eliten:

  • Jag vill vara elit!
  • Jag tränar tränar för att nå elit!

Kaffe-2-Go för att hinna – även en lördag!

Inser ganska fort att jag lever ett händelserikt liv – och för detta borde jag vara tacksam (trots att jag surar över att jag missar BJJ i stycket ovan). Fick ta med morgonfikat för att hinna till Rep-Power-eventet i MM Sports Stockholmsbutik.

Men det är andra saker jag missar också:

  • Somnade i soffan när lillebror kom över för att planera Skottlandsresan
  • Hann inte spela UFC Unleashed 3 (som har funnits på marknaden ca 1 år tror jag) som jag köpte i lördags.
  • Fick stressa hem från en middag med en vänn i fredags (vi åt hamburgare) för att kunna ta hand om Sambon (som behöver stöd just nu).
  • Hann inte ta med schysst matlåda till i lördags – fick äta ute (se nedan)
  • Somnade i soffan (smygfotad ovan) igår när sambon ville ha ‘sällskap’ (hade gott och lagt [redan vid 21-tiden] mig när hon kom och bad mig komma ut i vardagsrummet)

Burgare på Misisippi Inn på Söder

I fredags var jag ut ochk käkade med en polare. Tror vi kommer ha lite av en ‘friday-burger-tradition’ till och från framöver. Perfekt avrundning på veckan (…och start på helgen…). Undrar hur detta krockar med dieten inför nästa tävling (start ~10 januari). Beställde en burgare med stekt ägg, coleslaw och grillade grönsaker som side’s.

Burgaren var god, även om man vant sig med betydligt mer kött (denna var på 180 gram) – men tog ett stekt ägg (ägg och bacon var tillägg som man fick betala för). Eftersom man fick välja två stycken ‘sides’ från deras långa meny (tomatsallad, pommes, olika såser, ‘corn on the cob’ etc. så passar det nog de flesta).

Dessutom gick det snabbt att få maten och servitrisen var trevlig (hon trasslade till det – men fixade upp det på några sekunder!) och duktig.

Rep-Power i Stockholmsbutiken

I lördags var det dags för den sista RepPower-deltävlingen innan finalen på FitnessFestivalen 2012 i Göteborg. Komplex hela dagen: grymma tävlande, grymma TEAMmedlemmar, dessutom var alla trevliga och positiva också. Men som sagt, spelade ingen roll bredvid jag stod – så var jag minst. Imponerad till tusen (och avundsjuk!).

Utöver ett tufft event, som jag delvis filmat – med en ny ‘leksak’ jag köpt – ett stativ till mobilen – med 10x zoomså fick jag en hel del nya, VÄLTRÄNADE, vänner/bekanta:

Dessutom fick jag träffa:

  • ”Knasen”
  • Emily
  • Ylva (Jodå, det gick tydligen att panta Jacked Fuel på ICA Supermarket Folkungagatan [men tydligen inte ICA Maxi Haninge])

Mest nöjd är att jag lyckades rodda ihop massor av teknik, musik och resultat – utan att egentligen haft något att gå på när jag dök upp där på morgonen!

With great powers comes great responsibilities

Hann till och med ta en lunch ‘på stan’ (eftersom jag inte lyckades hinna göra matlåda)!

Söndagstvätt, -strykning och -middag

Började morgonen med att tvätta. Sedan gick jag till gymmet. Kom hem och tänkte spela UFC Unleashed 3 – men TVn var upptagen. Så jag strök istället (efter att ha ätit lunch såklart!). Avskyr att stryka. Men jag blir rätt glad när skjortgarderoben är ‘nollställd’. Med detta menar jag att alla skjortor är strukna och att jag hängt dem i färgordning.

Sedan lagade jag middag – min favorit (rotsaker i ugnen):

  • Ugnsstekta rotsaker (potatis och morötter) – med tillägget att jag la in några coctailtomater efter halva tiden i ugnen
  • Stekt biff och stekt lök
  • Kvargsås med senasp, sötsursås, vitvinsvinäger och havssalt
  • Bladspenat

Känn pressen

Tränar uteslutande i mina MM Sports-(team)-tröjor på gymmet. Vilket kommer med ett stort ansvar. Jag får väldigt ofta frågor om tekniker, övningar, tips och råd. Och oftast känner jag mig obekväm med detta. Dels för att jag oftast har ett tidschema att hålla mig till. Men framförallt: jag är inte utbildad. Jag är ‘självlärd’ (rätt eller fel är upp till någon annan att bedömma).

With great powers comes great responsibilities.

Funderade lite på detta när det gäller tips och trix när man köper kosttillskott i butik. Undrar hur personalen är utbildade när de ger folk råd. Jag föreslår en certifiering. Mer om detta skall jag ta upp med Tim – har nämligen en idé (ovanligt va?).

Morgontränat också

Lördag:

  • Frivänindningar
  • Ryck (teknikträning)
  • Repkrunches (vem har sagt att man inte kan få träningsvärk i ”nedre” magmusklerna? Hen borde desta denna övning rejält tugnt!)

Söndag (inte riktigt morgon, typ vid 12.00):

  • Overhead Squat
  • Squat
  • Front Squat

Måndag:

  • Bänkpress
  • Pullups
  • Dips

Blir bara tyngre och tyngre / större och större

Har typ vuxit ur vissa kläder – andra har jag ”vuxit i”. Så det gämnar nog ut sig. Men (!) min Breitling nu (sitter trångt). Undrar om jag får köpa mig en Hublot eller en Rolex? Får prata med sambon – hon har någon fix-idé (smart) att vi skall spara pengar till den nya lägenheten.

Dagens jättelunch

  1. Stekte lök, tidigare bakad bakpotatis, champinjoner och några körsbärstomater i en stekpanna
  2. Stekte kycklingfilé i den andra
  3. Efter ett tag (när kycklingen var nästintill tillagad) tillsatte jag en buljongtärning och spenaten samt en 1/2-mugg vatten och lät det puttra ett tag
  4. Serverade med delar av såsen som jag gjorde igår

Kommentera

