Trött, stark och massor av viljestyrka!

Idag känner jag mig t rött i kroppen. Tränat hårt den här veckan. Sju pass hitills (06:30) torsdag morgon. Skall bli ett par till den här veckan. Sen får det räcka.

BJJ – sparring, drillar och teknik

Igår körde vi drillar av de nya passeringarna. Öppen guard och sparring. Höll på att strypa Christian igår. Var så nära – drog, drog, drog och bytte vinkel och drog. Handen såg helt manglad ut – och jag hade pump i underarmen i säkert 5-10 minuter. Hela jag var manglad – typ överkörd av en bil eller varit med om en seriekrock – som ni säkert ser på bilden.

Fysträning i gymmet

Imorse tränade jag ben. …fast besluten om 6 set (gör normalt 5) x 5 rep – sex set sex set sex set (!!!!) så jag ‘råkade’ göra en sexa i set 4 istället. Kung! Trodde inte jag hade den sista i mig, bullshit. Med fokus klarar man allt! Gjorde tre femmor och tre sexor i böjen alltså! Efter det körde jag frontböj och slutligen testade jag bulgarian split squat med hantlar. Hugha! Inte igen efter elva set böj. Men skall helt klart ta in dem i min träning. Motsvarar nog guardpassering rätt mycket (då man inte står helt rak med benen).

  • Knäböj
  • Frontböj
  • Bulgarian split squat
  • Raka marklyft

Morgonens gröt – utan kaffe

Fick ett förslag från Andreas på MM Sports att jag borde undvika kaffe ett tag – tydligen kunde det vara att mina 10-koppar och all annan stimulantia överbelastar mitt centrala nervsystem. Tråkigt livet vore utan stimuli. Men jag börjar med att dra ned – så får vi se vad som händer.

Chokladgröten således:

Ser dock riktigt mumsigt ut – som vanligt (trots att jag inte orkat diska tallriken).

Creamcheese-choklad- och jordgubbsfluff!

Yes, fluffade igår igen. Den här gången använde jag:

TOKGOTT! Ville bara ha mer och mer. Som tur var hade jag tagit slut på creamcheesen och det var läggdags. Annars hade jag ätit ”ihjäl” mig på’t.

Bortskämd med god mat

En av mina största passioner i livet är mat. Och något som jag, och min sambo, har gemensamt är att vi älskar att äta god mat. Just därför är vi ganska ‘frikostiga’ med vårt matkonto. Men till vardags äter vi rätt ‘svensson’ med vår personliga touch. Klassisk lunch i min vardag är kyckling med grönsaker. Olika grönsaker. Ibland en grönsallad, ibland wokgrönsaker. Vissa dagar blir det bara en jätteladdning vitkål i buljong. Gott, enkelt och nyttigt.

Om jag inte har lunchmöte. Då beställer jag oftast en ceasarsallad utan bacon (med extra kyckling och extra görnsaker)!

Häromdagen blev det en superrolig diskussion på ett internet forum mellan två bekanta tillika atleter (Erik och Kristian). Det var om huruvida det skulle vara exakt samma antal gram/dag och portion av kycklingen – eller om man kunde gå lite mer på ”känn” – och med det menas att om man äter ett kilo kyckling per dag så kan man tillaga fyra kilo samtidigt – och sen dela upp i fyra delar/dagar. Frågan var alltså: VÄGA eller INTE väga.

Igår fick jag hursomhelst en av mina absoulta favoriträtter (billig som tusan också). Bakpotatis och smaksatt Keso. Igår fuskade jag och åt en färdigsmaksatt keso med fyra sorters lök. Normalt brukar jag köpa Lidls och smaksätta den själv med exempelvis: ajvar relish, sambal oelek eller något annat mumsigt. Dessvärre var grönsakerna slut också. Men det gjorde inget. Jag lyckas aldrig laga bakpotatis. Men Johanna lyckas jämt. De blir fantastiska. Troligtvis för att hon har tålamodet att låta dem stå i ugnen i ca 1,5h medan jag vill äta efter 20 minuter.

En klick Bregott havssalt, en bruk Keso, en bakpotatis, pfefferoni och lite härligt havssalt.

Kom fram till, imorse när jag gick runt på kontoret – kanske borde jag göra iordning 5st bakpotatisar varje söndagkväll, lunch varje dag. Gott. En bakpotatis på ca 350 gram ger enligt Livsmedelverkets näringsinnehållsdatabas värdena nedan.

Potatis, 350 gram, med skal bakad u salt

  • 320 kcal
  • Protein 6,0 g
  • Fett 0,4 g
  • Kolhydrater 67,9
  • Fibrer 8,8 g

Servera med en lätt proteinkälla såsom keso eller en kycklingfilé och grönsaker och du landar på en lunch på ca 500 kcal.

Äntligen nya lurar

Alla, båda, mina par hörlurar började glappa i oktober. Inte fått tummen ur att fixa (ena köpte jag på OnOff på deras konkursutförsäljning). Hittade inte kvittot, men skrev ut ett utdrag från mitt konto så jag kunde påvisa betalningen. Perfekt! Teknikmagasinet bytte ut dem utan trassel. Fick till och med en ny version av lurarna – som förhoppningvis kommer överleva längre (inte bli glapp) tack vare evolutionen (se bild).

Jag har aldrig varit en ”musikkille”. Däremot gillar jag att lyssna på musik. Och uppenbarligen gillar jag att lyssna på musik betydligt mer än jag anat. För om jag blev lycklig igår när jag kunde starta Spotify påväg från butiken till träningen! Rena kärleksförklaringen till dels Teknikmagasinet som fixade nya lurar – men också lurarna i sig som gav mig min favoritmusik!

Pedikyr (och manikyr) – en grapplers bästa vän

Kunde ha blivit blind igår. Men slapp. Det är viktigt att sköta sina naglar när man är grappler. Rivsår är obehagligt. I värsta fall kan de leda till infektioner och hudsjukdomar som gör att man inte kan träna (eftersom man kan smittas) mellan tre till tio dagar (kampsport – att springa i skogen spelar ju ingen roll eftersom man inte smittar andra då). Igår fick jag ett finger nästan i ögat. Och det rev till rejält. Blev ett, litet, köttsår.Julbordssäsong börjar snart

Inspirationsföreläsning hos PSP media

Jag skall gå. Ska du?

Tandläkarbesöket

Tror nog inte hon var säker på vad hon gjorde tandläkaren. Fick be om nytt verktyg tre gånger – lyckades sätta fast något rejält vasst i kinden, läppen och tandköttet medan hon meckade. Men nu är jag hel igen. Hur fantastiskt är inte det?

8 thoughts on “Trött, stark och massor av viljestyrka!

  1. Erik

    hehe ja och den diskussionen lär väl leva vidare…😉
    Man kan ju poängtera några saker:
    * Några vill ha koll och andra går på känn.
    * Jag äter inte samma mat, alltså kyckling 24/7. Inte bra för magen.
    * Sen när var 1kg kyckling som det står på påsen, faktiskt 1kg efter tining?
    * Använder bl.a. mina egna kryddblandningar efter uppvägning vid tining. Återigen koll på att jag får i mig tillräckligt.

    Ja, Kristian lär ju vilja ha sista ordet så jag lämnar det åt honom…. hahaa ;D

    Svara
    1. hamwid Inläggets författare

      Jag tyckte diskussionen var roande – och jag åkte på ganska många igenkännande ”kängor”. Så det var mest roligt!

      Diggar ju ditt käk – det vet du! Väntar på lite med godsaker. Funderat på att testa köttfärslimpan snart!

      Svara
      1. Erik

        Jo, jag kan förstå hysterin med matvågen. Gäller att kunna släppa den efter diet… Men men det va rätt kul diskussion som sagt hehe

        Köttfärslimpan med potismos och lingonsylt. Fy fan va gött det va! =) Och massa bacon!!😀 hehe

      2. hamwid Inläggets författare

        Shepard’s pie hamwid-style

        Såhär gjorde jag och bror:

        Stek lammfärs – häll av fettet – förslagsvis genom sil
        Skala, tärna och koka potatis i saltat vatten ca 20 min
        Stek lök
        Stek en riven morot och några ärtor
        Blanda färs, morot, lök, ärtor med en burk krossade tomater (använde hela skalade plommontomater – tycker dom är godast)
        Täck botten på en ugnsform med lammfärssåsen
        Mosa potatisen med något bra tillhygge, tillsätt en skvätt mjölk och smör (bregott havssalt är perfekt) – vispa något med elvisp
        Bred ut moset över lammfärssåsen
        Kör i ugn i ca 15 min på 200 grader
        Om du önskar kan du riva lite cheddarost ovanpå (jag blandade lyxig skottskcheddar med 5 %-ig ost
        En stund till i ugnen tills den får en mysig yta

        Vi serverade (jag och lillebror) detta tillsammans med en spenatsallad och stekta saltade morotsslantar och champinjoner!

        https://hamwid.wordpress.com/2012/11/04/matlagningen-fortsatter/

  2. Ping: Rödbetor, lunch och Muay Thai… | hamwid

  3. Ping: Julbordet – det jag älskar att hata! | hamwid

Kommentera

