Tjurtestiklar, BJJ, ProteinMorotskaka och massor av annat!

Bortrest i Norge torsdag-fredag. Dubbelträningspass i lördags samt ‘maskerad’ efteråt samt en tand som kraschade igår. Helgen komprimerad. Nu tar vi det steg för steg.

Träning

Torsdag (~03:15-04:15):

  • Böj
  • Framböj
  • Raka mark

Fredag (~16:15-17:30):

  • Bänkpress (10 x 10 BW)
  • Pullups (10 x 10 BW)

Lördag (~07:30-09:00):

  • Frivändningar
  • Kostmetika (mage, vader, ut- och baksida av axlar, 1 önv biccar + dito triccar)
  • Snatch-teknik från hängande

Söndag (~09:00-10:00):

  • Knäböj ( 10×15)
  • Marklyft
  • Hyperextentions
  • Knälyft

Måndag (~04:30-05:35):

  • Bänkpress
  • Viktade pullups
  • Viktade dips

Bästa BJJ-passet på länge i lördags

Det perfekta receptet för ett lyckat BJJ-pass är följande:

  • Drillar
  • Teknik
  • Sparring
  • Fys

Helst vill man ha ”mjuk” och teknisk sparring som uppvärmning. Och grishård tabatafys på slutet så man vill dö. Kände mig tjock och i dålig form när jag sparrades med våra asgrymma juniorer: Wille och Jens. Wille blir mer och mer teknisk – och vi är i ungefär samma storlek (vi båda tävlar i -64). Jens är något större och ett fysmonster utan dess like – 16 år och stark som en fullvuxen karl. Det bådar gott för pandas framtid. Kändes härligt att vara tillbaka i alla fall. Nu gäller det att komma i form igen. Lutar åt tävling i april igen.

Kommer bli hård BJJ-träning den här veckan. Wille skall tävla Swedish Open i Stenungsund.

Hovedgården / Skarspborg Norge

Var på Hafslunds Hovedgården, en kursgård, torsdag (med övernattning och hemresa kl 04:30 fredag). Kan inte gå in så mycket på vad jag gjorde där. Men tränade gjorde jag innan vi åkte på morgonen. Gick upp ‘fem-i-tre’ för att hinna köra knäböj! Dedicate or sufficate.

Kan inte gå in så mycket på vad jag gjorde där.Men vi fick mat i alla fall. I gigantiska mängder.

Pepparkakskryddad ProteinMorotskaka

Hittade några recept på nätet som jag gjorde om och blandade. Dels med hänsyn till vad jag hade för ingredienser hemma – men också för att få ned kalorimängden något. Såhär gjorde jag:

Ingredienser

Kakbotten / torr:

  • 1 dl Pofiber (20 gram)
  • 1 dl Bakprotein (22 gram)
  • 2 teskedar bakpulver (10 gram)
  • 1-2 teskedar pepparkakskrydda (eller annan krydda beroende på hur du vill ha den)

Kakbotten / ej torr:

  • Äggvita 150 gram
  • 1 riven morot (min vägde 78 gram)
  • 1 dl kvarg (105 gram)
  • ~1 dl Stevia Strö från ICA

Glasyr:

Övrigt

  • 1 ”klick” matolja för att smörja formen (~5 gram)

Instruktioner

  1. Slå på ugnen på 170 grader
  2. Blanda samtliga torrvaror ordentligt i en bunke
  3. Vispa äggvitan till hårt skum med en elvisp,
  4. Tllsätt sedan Stevia Sötningsströt – vispa igen
  5. Häll i resterande ”ej torra” ingredienser till botten – och vispa ytterligare
  6. Nu kan du hälla över alla torrvaraor – och vispa ytterligare (vispa för hand först – annars kommer allt virrvlas upp i luften)
  7. Smörj en kakform med en något nedflottad bit hushållspapper. Jag använde en såndär praktisk kakfrom som man kan ta av sidorna på – klippte dessutom till ett bakplåtspapper som jag la i botten på formen
  8. Häll upp smeten i kakformen
  9. Grädda i ugnen, ca 20 minuter
  10. När kakan är klar i ugnen tar du ut den – och låter den svalna (jag åkte iväg och tränade i två timmar)
  11. Skjälp upp kakan på en tallrik (jag vände upp och ned på den och pillade sedan bort bakplåtspappret)
  12. Blanda ingredienserna för glasyren i en skål, tillsätt eventuellt några droppar vatten för lite lösare konsistens
  13. Smeta ut glasyren över kakan
  14. Låt stå i kylskåpet några timmar innan servering


Näringsinnehåll:

Kcal 412 (Energi-%)
P 64 gram (62)
K 22 gram (22)
F 7 gram (16)

Värt att testa: smör/turkisk yoghurt istället för kvarg för att få den krämigare. Kanske mer riven morot. Vatten i både kakan och glasyren för att den skall bli lite saftigare.

Bio: En oväntad vänskap

Tips! Denna film borde alla se. En riktig ”feel-good-movie”. Vi skrattade och blev riktigt glaad. Trots att min tand gick sönder tidigare på dagen.

Vad åt jag för biosnacks då? Morotskaka såklart!

Söndagsfika med Sambon

Innan bion, men efter tandakuten (som det inte blev någotning av med) gick jag och Sambon till Thelins och fikade. Jag passade på att ta en varmrökt laxsallad och Johanna tog morotskaka (hennes favorit – men hon vågde inte smaka den jag bakat).

Kult och kallt i Kilt

Det var ”maskerad”/försenad Haloweenfest hos Malin i lördags. Man fick egentligen inte komma utklädd till sig själv – och jag var kanske inte tillräckligt kreativ i mitt val av utklädnad. Men sen hade jag tränat två pass och dessutom varit smått sjuk så jag somnade och sov middag halva lördagseftermiddagen.

Det var superkul. Vi hade Film-musik-quiz (jag är riktigt dålig på sånt) – och Malins kompis Ruben är ju exeptionellt DUKTIG på det. Men man skall bara ge sig in i krig man kan vinna. Däremot hade jag koll på Basic Instinct (oops!) – när Malin nämnde ishackan.

Den djävla tanden / jag är förstörd

Jag har bra tänder. Har alltid haft bra tänder. Tills igår. Sköljde spenaten i flera minuter. Fick bort en stor stenbit. Sköljde lite till och hällde upp salladen i en skål. Ville ha något ”snacksigt” framför datorn. Där fick jag för att jag försökte vara nyttig. Pow i tanden. Ramlade av en flisa. Vi åkte till tandakuten som skulle laga det ”provisoriskt”. Så nu hade jag en tid idag (måndag) kl 13:30 istället – som blev ändrad till 12:40. Slipas och lagas. Vad ledsen jag blir! Vad som är ännu värre är att tandläkarbesöket var verkningslöst – eftersom jag måste äta antibiotika innan ”operationer” i munnen på grund av mitt hjärtfel.

Människor jag råkar ut för i i vardagen – tagning X

Kortfattat:

  • Utskälld av uteliggare i fredags efter gymmet för att jag a) inte visste hur mycket det kostade och b) att det var dyrt att träna där (trots a))
  • Mannen i avklippta-jeans-i-hot-pants-size – som gjorde rent alla bänkar på gymmet INNAN han använde dem – men inte EFTER att han ‘skrevat’ dem (bilden ovan)
  • Stötte på kära Polisen igen i lördags morse. Påväg mot gymmet. Varför vill de alltid glo på mig? Såhär såg jag ut:

Mer projekt i livet

  • Nu på fredag (rumble of the kings)
  • Den 24 november (rep power)
  • Den 24 november (lillebror tävlar eventuellt thaiboxning)
  • Den 24 november (läger på panda)

Igor Sport

Hann in en sväng på Igor Sport på Söder också. Köpte en ny mössa och fodrade stövlar. Nu är jag rustad för höstrusket!

Afterwork i fredags

Var med två kollegor, numera vänner, på Garlic and Shots (Bröderna Olsson) på Söder i fredags. Ville äta hamburgare. De hade en hamburgare med tjurtestikel på. Den tog både jag och Patrik. Smakade som en blandning mellan kycklingfilé och fläskfilé. Och ja, jag kommer äta det igen!

2 thoughts on “Tjurtestiklar, BJJ, ProteinMorotskaka och massor av annat!

  1. Ping: Beställning, dilemma, headcoach och konstiga personer på gymmet! | hamwid

  2. Ping: Sparring, Burgare, UFC, Tapout | HAMWID's #WinnerLifeStyle

Kommentera

