Matlagningen fortsätter…

Varannan vecka skulle vi äta familjemiddag. Idag var det min tur att laga maten. Valde att laga fåraherdespaj på mitt eget sätt.

Shepard’s pie hamwid-style

Såhär gjorde jag och bror:

 

  • Stek lammfärs – häll av fettet – förslagsvis genom sil
  • Skala, tärna och koka potatis i saltat vatten ca 20 min
  • Stek lök
  • Stek en riven morot och några ärtor
  • Blanda färs, morot, lök, ärtor med en burk krossade tomater (använde hela skalade plommontomater – tycker dom är godast)
  • Täck botten på en ugnsform med lammfärssåsen
  • Mosa potatisen med något bra tillhygge, tillsätt en skvätt mjölk och smör (bregott havssalt är perfekt) – vispa något med elvisp
  • Bred ut moset över lammfärssåsen
  • Kör i ugn i ca 15 min på 200 grader
  • Om du önskar kan du riva lite cheddarost ovanpå (jag blandade lyxig skottskcheddar med 5 %-ig ost
  • En stund till i ugnen tills den får en mysig yta

 

Vi serverade (jag och lillebror) detta tillsammans med en spenatsallad och stekta saltade morotsslantar och champinjoner!

20121104-202947.jpg

Tack till lillebror som stod för mkt av grovarbetet (potatisskalandet etc)!

Kommentera

