Inga har har namnsdag idag / rödbetspuré

Nooooooooooooooooooo!! Mitt favoritprotein är slut! Död. Kaos. Stoppa pressarna. Ville verkligen träna igår. Men kände mig trött och sliten. Slutade med att jag halvsov (efter jobbet) med datorn i famnen – i sängen – tills sambon ringde från ICA och frågade om vi behövde någonting hem. Och det gjorde vi!

Rödbetspuré, lax med citron-cream cheese

  1. Skala och hacka rödbetorna (ca 1/2 kg)
  2. Lägg dem i saltat kokande vatten
  3. Hacka en gul lök och ha ned i det kokande vattnet
  4. När rödbetorna är mjuka (ca 20-30 min) sila bort vattnet
  5. Klicka i ett par matskedar valfri yoghurt
  6. Om man vill ha det riktigt smaskigt kan man peta i en klick smör
  7. Tillsätt en matsked skånsk senap
  8. Salta
  9. Mixa till en slät puré
  10. Servera med valfritt tillbehör

Jag är inte så bra på att fotografera mat, eller uppläggning. Men maten jag lagar blir riktigt god.

Grattis på namnsdagen syster

Har lagt upp lite namn i namnsdag.se så jag får påminnelser på mailen. Det är superpraktiskt. Men idag var det faktiskt lite komik också.

”Ni glömmer väl inte att Inga har namnsdag idag.”

Dagens morgonträning

Fokus på överkropp idag:

  • Bänkpress
  • Militärpress
  • Dips (viktade)
  • Pullups (viktade)
  • Sittande rodd
  • Framåtlutade rodd med skivstång

Dagens gröt – ny bladning och inget proteinpulver

Bestämde mig imorse för att äta gröt utan proteinpulver idag. Så det blev bara kanel, salt och gryner. Dagens uppdelning:

  • 70g fiberberikade havregryn
  • 10g Dinkel flingor
  • 10g Kruskakli
  • Salt
  • Kanel

Beställa hos MM Sport idag?

Igårkväll tog mitt favoritproteinpulver (Double Chocolate Almond Casein)
slut. Vilken kaos. Precis innan helgen. Skulle i och för sig kunna åka till butiken – men det finns inte tid. Har några skvättar päronsplitt (diet fuel), vanilj (kasein) och blåbär (kasein) kvar hemma.

Måste nog testa lite nyheter (och nyheter för mig), såsom:

  1. Kaseinpulvret med dubbelt så rik chokladsmak
  2. Jacked Fuel
  3. Protein Meal Jordgubb/Citron

Sedan köpte jag ”vanliga” saker också:

Tydligen är det internationella pastadagen idag (enligt en Facebookgrupp)

Hittade en lista på de 10 mest kända pastarätterna. Hur många har du ätit?

http://www.yourguidetoitaly.com/10-most-famous-pasta-dishes.html

Pasta Carbonara står på menyn

Antal portioner: 4 (anpassning inom parantes)
Ingredienser
  • 360 g spaghetti (varsin portion)
  • 4 st hela ägg (vi behöver alltså två)
  • 1 dl vispgrädde (kan använda milda 4% till mig, och laktosfria grädde till sambon?)
  • 100 g skivad sidfläsk (vi har ca 100g finskinka från Italien – kanske skall använda den?)
  • 100 g riven parmesanost (kan ju göra mer ost till mig, mindre till sambon [som har lite svårt för ost])
  • salt
  • svartpeppar
Gör så här
  1. Börja med att skära sidfläsket i strimlor.
  2. Koka upp vatten med 10 g salt/l och häll i pastan.
  3. Stek fläsket gyllenbrunt, knäck äggen, blanda med vispgrädde, parmesanost, en nypa salt och svartpeppar.
  4. Häll av pastan när den är färdigkokt och häll den i stekpannan med fläsket, därefter äggblandningen och rör om försiktigt över svag värme 30 sek.
  5. Fördela pastan på fyra tallrikar och avsluta med lite nymalen svartpeppar.
Insåg
  • Har kvar ”finskinka” från Italien (om den är dålig – ugnssteker jag nog min ranson bacon – för att få bort fett)
  • Har ju proteinpasta (få upp proteinmängden)
  • Har lågfett-grädde hemma (Mildas 4%)
  • Vi har fin Parmesan från senaste Italien-resan

NOTERA: jag lagar helst min egen pasta. Men inte på vardagar – den skall ju helst ligga 1h i kylskåpet.

One thought on “Inga har har namnsdag idag / rödbetspuré

  1. Ping: Post-Weekend-inlägg / Nytt träningsupplägg | hamwid

Kommentera

