Ser jag fransk ut? / Morgonträningsguden

Påväg hem från mamma, via ICA, stöter jag på ett erbjudande på en restaurang som bytt ägare nyligen. De har ett erbjudande där man får äta två för en. Verkar ju trevligt – inte sant? Så, hur kommer jag ihåg detta. Jag fotograferar givetvis erbjudandet.

Franskt utseende

Vips som jag står och fotograferar erbjudandet så tar en av de två smått berusade herrarna (LBH – Lätt Berusad Herre), som står och röker utanför restaurangen, ton och frågar mig:

  • LBH: ”Where are you from?”.
  • HW: ”Stockholm” svarar jag.
  • LBH: ”I said, where are you from?”
  • HW: Stockholm, jag bor på Bondegatan. Vaddårå?”
  • LBH: ”Jaha, du fotograferar. Trodde att du är fransk.”
  • HW: ”Varför skulle jag vara fransk?”
  • LBH: ”För att du fotograferar. Och ser ut s
    om att du är fransk.”
  • HW: ”Vad gör att jag ser fransk ut?”
  • LBH: ”Ärligt.”
  • HW: ”Ja, säg nu vad som gör att jag ser fransk ut.”
  • LBH: ”Ärligt.”
  • HW: ”Ja, vad gör mig fransk?”
  • LBH: ”Tycker du inte det?”
  • HW: <lämnar diskussionen och går hem och stryker skjortor istället>


En vanlig syn när jag handlar: vitkål, blomkål, potatis, rödbetor, morötter, riskakor, espresso samt en lightläsk.

Mat från helgen / Jag bygger IKEA-möbel

Spenatsoppa

Gjord på 1 burk kokosmjölk, ca 400g färsk spenat, 4 potatisar, en tumme riven färsk ingefära, en vitlöksklyfta, en halv gul lök, 200g färsk torskfilé samt ett kokt ägg.

Varsin äppelpaj

Min är den vänstra innehåller äpplen, proteinpulver, äggvita, kvarg, kanel och lite sötningsmedel. Den högra äpplen, vetemjöl, smör, socker och kanel.

Middagsförberedelse inför måndag / potatis- och morotschips (den engelska versionen av chips)

  1. Skala och stycka dem till frites/chips.
  2. Koka i salt 10 minuter.
  3. Slunga runt i ett durkslag.
  4. Häll smör på en förvärmd ugnsform.
  5. Rör runt dina chips i smöret.
  6. Salta.
  7. 220 garder i 20 minuter.
  8. Rör runt.
  9. Slå på lite olivolja och vinäger (vitvins i detta fallet).
  10. In igen. 20 minuter till.
  11. Ta ut.
  12. Smaka av och krydda/salta om du så önskar.
  13. Ät tills du skäms/nått dina macron/storknar.

Sammar recept som i tidigare inlägg, nästan.

This is my kind of place / iallafall sett till namnetVi avslutar med en bild på min morgonfika – espresso, baristamjölk och lite Canderel Cankao
Är det reklam för en Wrestlingtävling – eller är det ett möte på jobbet?

Kommentera

