Grötguiden – den ultimata frukosten!

Detta inlägg kan komma att utökas / förändras över tiden.

Jag har alltid ätit gröt. Enda sedan min ”lekfaster” (med en funktionsnedsättning som gör att hon stannade på ‘barnstadiet’) bodde hos oss när farmor var på sjukhuset i samband med en njuroperation. Då åt jag havregrynsgröt för första gången. Jag var nog i femårsåldern. Tyvärr har jag knappt träffat henne sedan farmor dog. Måste ta tag i det!

Ska testa Oatcake i Skottland. Recencsion kommer.

Havregrynsgröt grundrecpet

  • 1 dl havregryn
  • 2 dl vatten
  • Salt

Topping vs Ingrediens

Man måste skilja på ”topping” och ”ingrediens”. Med ingrediens menar jag någonting man blandar ned smatidigt som tillagningen. Topping är det man lägger ”ovanpå” för att göra det extra mumsigt.

Toppingförslag:

  • Hemmagjord (MORMORS!) lingonsylt
  • Äppelmos (MORMORS!)
  • Färska bär
  •  Socker (när jag var grabb)
  • Med/utan mjölk i (i början hade jag alltid mjölk, men det har avtagit varefter jag blivit äldre – förrutom på landet [i Dalarna] – då blir det alltid russingröt med mormors lingonsylt och mjölk)
  • Kokos
  • Madelflarn
  • Strössel

Ingredienser:

  • Nötter (favoriten är paranötter och valnötskärnor, tidigare har det varit hackad mandel eller hasselnötskärnor)
  • Linfrön
  • Solroskärnor
  • Russin (eller annan torkad frukt)

Lyxa till det lite med:

  • Hackad proteinbar
  • chokladkaka/candybar
  • Start/chrunch
  • Smulade kakor
  • Grädde

Öka proteininnehållet med:

  • Kvarg
  • Keso
  • Proteinpulver
  • Äggvita/ägg
  • Ost

Havregrynsgröt med ägg/äggvita

När jag sedan började lyfta skrot, i början på gymnasiet, fick jag för mig att det viktigaste i världen var proteiner – och det fanns det ju massor av i ÄGG. Därför kombinerade jag grundreceptet ovan, med de olika tillbehören. Det har också gått i vågor huruvida jag använde gulan eftersom jag har varit mer/mindre ”fetträdd” i perioder. (Ungefär som hela LCHF-debatten gjorde mig ”rädd” för kolhydrater under en tid – då blev det oftast bara omeletter till frukost.)

Ägg kunde jag använda på olika sätt:

  • Röra i äggvita under kokningsprocessen
  • Stekt äggvita i olivolja som jag sedan mosade ned i gröten – gärna med knapriga kanter
  • Stekt ägg som jag rörde/mosade ned i gröten under kokningsprocessen

Gröt med proteinpulver

På senaste tiden, sedan jag började använda kosttillskott igen – särskilt efter att ha upptäckt MM Sports olika smaker och typer av proteinpulver, har jag börjat blanda i proteinpulver med mina gryn. Jag tänker inte ta åt mig äran för denna ”idé” då jag ursprungligen fann ett recept på ”havrebollsgröt” hos en känd bloggare. Men genom att använda olika smaksättare – genom kryddor – har jag funnit en hel del olika härliga kombinationer. Dessutom – om man vågar gå utanför ”boxen”  och börjar kombinera smaker (kryddor och pulver), samt därtill använder olika gryner – så kan man både få väldigt många varierade konsistenser, näringsinnehåll, fibermängder och givetvis smaker.

Om vi börjar med olika typer av proteinpulver / smaker och funktioner:

Jag använder så gott som uteslutande Body Science produkter – när det kommer tilll aminosyror/vassle-/kaseinproteiner så är det så i alla fall. Dels för att det är av hög kvalitet – men också för att de är väldigt prisvärda i jämförelse med många andra märken/leverantörer/webshoppar.

Det finns ju olika ”snabba” proteiner, och de ännu snabbare – aminosyrorna. Jag testat att göra proteingröt med Whey 100 %, Kaseinpulver samt Diet Fuel. Jag har egentligen inte märkt någon skillnad på de olika i gröten. Däremot så får du olika näringsvärden beroende på vilken du använder.

Smaker på Whey 100% / Casein / Diet Fuel

Whey 100%:

  • Jordgubb
  • Choklad
  • Vanilj
  • Päronsplitt
  • Mandelchoklad
  • Mintchoklad
  • Dubbel-rik Choklad
  • Blåbär
  • Naturell

Casein:

  • Vanilla Ice Cream
  • Päronsplitt
  • Blåbär
  • Mintchoklad
  • Mandelchoklad

Diet Fuel:

  • Bananchoklad
  • Päronsplitt
  • Blåbär
  • Mintchoklad
  • Mandelchoklad
  • Vanilj
  • Choklad
  • Jordgubb

Olika smaksättare

Ovanstående illustration är bara exempel på de oändliga mänger kombinationer man har med smaken på det proteinpulvret man väljer – och den/de smaksättare man väljer. De smaksättare jag har testat åtefinns nedan.

  • Kakao
  • Canderel Cankao
  • Lakrisrotpulver
  • Carobpulver
  • Kaffe
  • Pepparkakskrydda
  • Kardemumma
  • Kanel
  • Acai

Variera dina gryner

Genom att variera olika sorters gryner kan man också uppnå olika effekter i sin näringstiming och makron.

För egen del har jag gjort en sammanställning över olika typer av gryn, flingor, puffar m.m. som skulle kunna användas i gröt.


Det som är värt att notera är de olika fiberinnehållen samt sockerinnehållet – och kalorierna (om man vill vara sådan). Mer socker/mindre fibrer – snabba kolhydrater och det omvända).

Det skiljer ganska mycket mellan de med lägst/högst kcal/100g (300 <=> 370 [kruskakli, på 195 exkluderat]).

Olika grötrecept

Alternativ 1:

  • Kruskakli, någon matsked
  • Fiberhavregryn 1 dl minus platsen för ovanstående
  • 1-2 tsk blandade torkade frukter & bär (aprikos, fikon, gojibär, russin mm)
  • 1 msk, ca 10 gram, frö- & nötblandning (cashewnötter, paranötter, valnötter, pistagenötter, solroskärnor, hampafrön)
  • Salt & kakao (1 tsk ca 5 gr)

Alternativ 2:

  • Min: Havregryn, fiberberikade, ägg, nöt- & fröblandning, fruktblandning, kakao
  • Sambons (till höger): Havregryn, fiberberikade, russin, paranötter och ett kokt ägg

Nytt försök i fredags, Carobpulver och Vanilla Ice Cream Casein från Body Science


Jag har nog aldrig ätit gröten så fort som då. Och då åt jag den ändå med en liten tesked.

Andra gröttyper

Mannagrynsgröt:

Gjorde mannagrynsgröt för första gången igår. Mjölk och gryn. Riktigt gott! Prova om du inte gjort det förrut!

Risgrynsgröt:

En klassiker till julbordet. Men det är faktiskt smaksigt året om!

Avslutningsvis

Kom ihåg att detta är bara förslag. Det är din egen kreativitet och dina egna smaklökar som sätter gränsen.

Detta inlägg kan komma att utökas / förändras över tiden.

9 thoughts on “Grötguiden – den ultimata frukosten!

      1. hamwid Inläggets författare

        Åh! Jag satte förresten lakrtisgröten i helgen.

        Hade ca 5g lakrisrotpulver, sötning (valfritt om man vill ha fusk eller riktigt socker – jag föreslår i alla fall inte strösocker – utan en mer finmalen variant) och vaniljkaseinpulver! NOM NOM NOM!

  1. Ping: Massor av goa recept! « Spacewomantraining.com

  2. Ping: Bästa kaseinproteinet – nu också i jordgubbssmak! | hamwid

Kommentera

