Edinburgh / kom som en pojke – åker som en man; hemresan

Shabam! Sitter på flyget nu efter att ha vandrat runt i regnet. Klockan är kvart över fem på eftermiddagen, lokal tid. Vi är hemma på Bondegatan kring midnatt. Perfekt!

Whisky, vildsvin och Tweed!

Trasslade oss igenom ett regnigt Edinburgh. Johanna shoppade i någon timme – och jag hetsade runt för att hitta min önskade Tweed. Hittade en. Harris Tweed med matchande väst. Samma mönster som jag hittade igår – men som var betydligt dyrare och en enklare ull – som jag tänkt köpa idag.

Jag spenderar alldeles för mycket pengar. Men jag kan ju teoretiskt dö imorgon. Sen tog vi lunchrast!

Vilssvinsburgare med chorizo

Ingen aning om det finns vildsvin på ön Skottland – däremot vet jag att som burgare var det riktigt gott! Mumsiga pommes också! Sambons Cullen Sink var också riktigt god. Men lite onödiga kalorier att äta pommes.

Man får ju så mycket annat man kan äta för de tomma frityrkalorierna!

Kaloriekonomi

Så ska jag kalla min kokbok och app.

…lämnar Skottland, och kommer hem(?), som en man

Kan inte påstå att alkoholkonsumtion på något sätt är manligt. Inte heller att spendera alldeles för många kronor (brittiska pund) på kläder. Däremot vet jag att den inre resan jag gjort i regn, blåst och till viss mån hagel är betydligt större än jag trott. Har utmanat mina gränser och vågat njuta av livet på annat sätt än jag gjort tidigare. Njutit har jag gjort även förr – men i mångt och mycket rätt ångestfyllt. Med självklander och dåligt samvete!

Jättebagaget Urban

Eftersom vi åkte Ryanair så kostade en extra väska 168kr/resa (<15 kg). Vi ville köpa whisky och Tweed så vi köpte oss möjligheten att ta med en väska dit/hem (sistnämnda viktigast!). Tur var väl det. Med tre sprängfyllda väskor lämnade vi hotellet. Vi insåg att vi skulle behöva packa om på flygplatsen. Och mycket riktigt.

Efter att ha” kraschat” en spärr på en tom incheckningsdisk så lyckades jag väga väskan. 17,6 kg. Ovärt att chansa! Vi började packa om. Detta är saker jag ökat packningen med (helt eller ”delvis”):

 

  • 2 konservburkar Haggis
  • 1 förpackning oatcakes
  • En bit ost, cheddarost
  • 3 whiskyflaskor 70-is, 1/2-flaska och 1/4-flaska
  • 400g Fudge
  • 3 par Manchesterbyxor
  • 1 par chinos
  • Tweedkavaj med tillhörande väst
  • 3 st slipsar
  • 1 kilt
  • 1 snusnäsduk
  • 2 manchesterkepsar

 

Skit, hällde just Cola Zero över Johanna. Nu är hon skitarg och jag skäms som en hund. Det dumma var att jag skulle kolla om jag hade plånboken - ifall hon ville ha något från serveringsvagnen. Samtidigt som jag tydligen hade öppnat colaflaskan. Skit skit skit! Varför ska jag alltid klanta till det? Och - för att skylla ifrån mig - så sitter jag på mittenplatsen med sambons läsk bakom mig och med hennes armbåge baschandes långt in på min sida.

Älsklingen har varit ganska duktig också:

 

  • 1 jacka
  • 1 peruk
  • En veckas underklädesuppsättning
  • 1 tröja
  • 1 kofta
  • Sockor
  • En tvådelad pyjamas

 

Och säkert saker jag inte registrerat när hon visat/berättar. Jag är lite dålig på sånt. Så uppe i mina egna tankar.

Kaxiga gubbar och Glenfelddich (?) 12y

Vi fick varsin gratisdrink – se tidigare inlägg – som vi använde innan vi började packa om väskorna. Tog en whisky och sambon log och gjorde ett gulli-gull-ljud av sin retoriska fråga: ”Tog du en whisky?!” Haha! Hon tycker kanske att hon äntligen fått en ‘man’? Trots mina fjuttiga 169cm/65kg.

Just ja, kaxiga gubbar var det. När vi höll på att packa om våra väskor så stod några lantisar och skämtade om folk som jämt trasslade med sina väskor och nickade och log åt vårt håll. Det lustiga var att de refererade till samma resa varje gång. Har de inte rest fler än en gång? Dessutom anser jag att det tyder på rejält med rutin att fixa en sådan packning som vi gjorde. Dessutom tog de taxi men lyckades ändå komma senare in på planet – och sitta utspritt än oss. Såg dessutom ena av de äldre ‘herrarna’ (inga gentlemän där inte) trasslade som en riktig sopa med sin taxfreesprit. Han höll på att tappa alla flaskor och en butiksbiträdena fick komma springande till undsättning. Humor!

Han tabbade sig igen. Fattade inte att man måste köpa biljett till flygbussen!

20121017-195625.jpg20121024-143651.jpg

Edit: hade lagt upp massor av bilder som inte fungerade. Skall se om jag har kvar dem hemma.

 

 

2 thoughts on “Edinburgh / kom som en pojke – åker som en man; hemresan

Kommentera

