Tristess, vegetarisk gryta och Sudoku

Igår gjorde jag inget annat än att slöa hemma (tvättade visserligen). Tog en promenad ned till Skanstull/Ringen för att möta upp mamma Susanne, syster Emma och systersonen Hugo. Skulle hämta upp en väska och hälsa på Hugo. Igår var nog första gången han var helt säker på vad jag hette. Helt fantastiskt. Tidigare har han ”blandat ihop” mig och min sambo Johanna – och helt enkelt kallat oss båda för Hanna.

Man-cold, the worst kind!

Blev helt färdig av promenaden ned till Skanstull. Fick helt enkelt ta bussen hem. Sedan slöade jag hemma hela dagen. Och gjorde en ”storkok” med matlådor. Med tanke på att jag fått för mig att chili, vitlök, ingefära, pepparrot och andra starka saker hjälper mig mot min förkylning fick jag i mig extremt mycket sånt igår. Slutade med totalt kvaddad mage! Grattis Hampus! Två ”läckage” (näsan, och…).

Vegetarisk gryta

  • Kikärtor 25g
  • Sojabönor 25g
  • Svarta bönor 25g
  • Stora vita bönor 25g
  • Buljong 2+2g
  • Veggi 130g
  • Fänkål ca 100-150g
  • Krossade tomater 1500g
  • Habanero chili, röd 1st
  • Spansk peppar, grön 1st
  • Vitlöksklyftor 3-4st (minns ej riktigt)
  • Röd lök, 2st (rätt små, kanske 150g)
  • Tomatpuré 3 msk
  • 1 klick bregott havssalt att steka lök, vitlök och chili i
  • En ”skvätt” vatten

Tillvägagångssätt:

  1. Blötlägg bönor och kikärtor i lite buljong i ca 8h
    1. Koka dem sedan i ca 1,5h
  2. Blötlägg Veggin med lite buljong
    1. Töm Veggin på vätska
  3. Hacka alla ”smaksättare” (lök, vitlök, chili)
  4. Fräs smaksättarna tills de får fin färg
  5. Tillsätt bönor, fänkål och tomatpuré, låt fräsa en stund till
  6. Tillsätt krossade tomater, låt puttra
  7. Tillsätt lite vatten
  8. Tillsätt Veggin, låt puttra en stund till
  9. Dela upp i lagom stora portionsförpackningar

Det blev 5st påsar med ~500g mat i varje.

Näringsinnehåll (per påse):

  • Kcal 301
  • P 23 31 E%
  • K 32 42 E%
  • F 7 E22%

Soduku i Aftonbladet

Den medelsvåra var inte alls medelsvår. Den var väldigt lätt. Den svåra var något svårare – men inte så svår att det blev en utmaning. Synd!

Tabletter

Petar tydligen i mig 15g tabletter varje dag. Tablettmissbrukare?

  • CLA
  • ZMA
  • Omega3
  • Multivitamin
  • Järn
  • Vitamin-D

 

 

Kommentera

