Blåbär vs Blåbär! / Betydelsen av mellanmålet

Mellanmålen är ju viktiga. I alla fall för mig! Inte så mycket för ”blodsockerblues”, gamla anor som säger att man skall äta var 3:e timme etc. och diskuterar hur kroppen endast kan ta upp näring på ena eller andra sättet. Men för att jag alltid har ätit mellanmål (förrutom under den korta period om ca två månader då jag åt enligt periodisk fasta) och det har alltid fungerat för mig. 

Body Science Casein Blåbär vs Arlas Yoghurt Yoggi® mini blåbär


 Body Science Casein 750gram
Alright. Åt ett mellanmål idag bestående av: 2,5dl yoghurt med blåbärssmak och 31g BS Casein med blåbärssmak (som jag blandat ut med vatten och låtit stå i kylskåpet i 30 minuter). Döm av min förvåning när kaseinpulvret smakade mer blåbär än yoghurten! Om man däremot är lite kritiskt till varför – så kan man läsa innehållsförteckningarna. Nedan har jag citerat vad jag tycker är noterbart.
Yoghurten: ”…blåbär 4%…”
Kaseinpulvret: ”Blåbärssmaken innehåller nya exklusiva råvaror och helt naturligt blåbärsextrakt.”

Go MM Sport, Go Body Science!

Men jag fixade till det. Blandade ihop båda och fick en stor härlig kräm att stycka i mig! Förutsatt att 1 dl yoghurt väger 100g blir näringsfördelningen enligt nedan.
Näringsinnehåll:
Kcal 202
P 34g 67%
K 13g 26%
F 1g 3%

Cred till Yoghurten!

Men till yoghurtens försvar vill jag säga: 35 kcal/100g är suveränt om man vill bli mätt och få i sig en smaksatt mejeriprodukt med minimalt fett/socker innehåll.

Cred till Body Science!

Kick ass produkter med grymma smaker! Jag har flera favoriter bland de olika proteintillskotten:

  • Kaseinpulvret
  • Diet Fuel och säkert snart också
  • Whey 100 %.

Läste detta inlägg om Whey 100 % tidigare idag också: Emelie Löfgrens inlägg om smaken Double Rich Chocolate.

4 thoughts on “Blåbär vs Blåbär! / Betydelsen av mellanmålet

  1. Ping: Den ångest som uppstår när man tror att man är / är fel i planeringen! | hamwid

  2. Ping: Kvällen då allt blev fel / men dagen var rätt bra ändå! | hamwid

Kommentera

