Reslogg: Rom; dag 3 / sista dagen

Skrev följande på morgonen när jag låg i sängen och väntade på att de andra skulle komma igång: ”Idag kommer vi nog dela upp oss. Tjejerna skall shoppa. Mor har lovat att ta hand om Hugo på eftermiddagen och jag vill promenera så mycket som möjligt. Ingen morgonjogg idag. Tisdag får bli min vilodag den här veckan. Folk verkar vara sega i starten, själv ligger jag i sängen ofullständigt påklädd och bloggar/skriver reseloggen. Klockan är snart halv tio.”

Misslyckat planeringsförsök och liten frukost

Man blir något trött på att överäta. Så imorse var jag inte alla sugen på vitt bröd, crossainter eller fruktkompott. Två kaffe med mjölk samt diet fuel jordgubb nedrörd i yoghurt fick bli min frukost.

Försökte vid några tillfällen planera dagen – men toalettbestyr, Hugorastlöshet m.m. – kom liksom ivägen.

Starting up…

Nu kanske vi är på G. Måste fixa till mig. Övervägde att ta joggingskorna eftersom mina loafers fortfarande var blöta. Slutade med loaferserna i alla fall.

Turistguide möter tråkmåns och lite ”fönstershopping”

Bestämde mig för att ta bror för att se det man borde ha sett. Och ursprungsplanen var att hela familjen skulle ta sig till Phanteon. Men efter att värmen tagit ut sin rätt på mors välbefinnande valde hon att ta det lugnt med Hugo idag. Syrran är mer intresserad av couture och inte kultur så valde hon och sambon shopping istället för kultur. Kvar var jag och Emil.

Raskt tog vi kurs mot Fontana di Trevi. Medan han jobbade sig genom den sjuka mängd människor som var vid fontänen så tog jag mig in på en glassbar och lättade på ett tryck som jag haft med mig ett tag. Rejält med tur hade jag. Kom rakt in på en bekvämlighetsinrättning – när jag kom ut var kön närmare 20 personer.

Därmed var vi klara med fontänen för den här resan. Efter fontänen passerade vi en riktigt cool klädbutik. En rejält grym kavaj/jacka. Sen vidare till Phanteon. Följde Emil in – sedan gick jag och satte mig på trappen/obelisken på torget.

Efter att Emil kollat färdigt där inne läste han i guideboken och hittade en turistig glassbar som skulle vara Roms bästa.

Giolitti på Via degli Uffici del Vicario 40 skall enligt vår Guidebok ha Roms godaste glass ”enligt förståsigpåarna”. 

Chocolate Fondante och pistasche tog jag och Emil tog limone och mango. Toknöjda båda två. Vi trodde vi tog medium storleken för 3,5 eur men blev glatt överraskade av att vi tog den minsta för 2,5.

Lunchmys och eventuell shopping

Nu var Emil nöjd med kultur. Nu ville han glo i second handbutiker på Governo Vecchi, vi passade på att äta på Mimi e Coco där också. Mysig restaurang med fantastisk mat.

Tvingade Emil att smaka en anti pasti melon och proschiutto innan han åt tortillini med ost och skinka (9/10).
Själv åt jag en melanzane med parmesan (9/10).

30 eur för 2 då vi fick betala 2 eur för brödet. Men helt OK eftersom det är vid dyra turistområden.

Tartufoblåsning

Vi gick till Angelo – mannen bredvid Tre Scalini – och hans Tre Tartufo. Den var alls inte lika bra och kostade 1,1 eur mindre. Hade gladeligen betalt 3 eur till för den äkta. Tartufo kommer jag äta varje gång i Rom på Tre Scalini. Här var den alldeles för frusen/isig och saknade tryffel/chokladbitar innuti. Sämre grädde var det också.

Poängbedömning, plåster och skilda vägar

Efter att ha turistat, shoppat, ätit glass (x2) och promenerat så tog vi oss tillbaka mot hotellet. Efter noggrann utfrågning under promenaden enades vi om 8/10 poäng för guideningen. På plussidan hamnade spontaniteten, lunchen och selekteringen av monument. På minussidan hamnade kartläsningen och snål-Tartufon.

Bror tog sig till hotellet för att plåstra om sina fötter och jag mötte upp resten av familjen på ett fik.

Delikatesser, present och matporr

Vi gick till CastroniVia Nazionale och tittade på delikatesser såsom lakrits, kaffe, vin, olivoljor och världens annan mat. Dessutom hade de vackra köksinredningsartiklar som kryddställ, peppar- och saltkvarnar, diverse servicer etc.

Jag fastnade för ett par designespressomuggar, en jättefin flaska/burk för ris samt två olika ”pizzakit” (fat, kniv). Det sistnämnda var dock väldigt turistigt.

Jsg lämnade butiken med 250g bläckfiskbläckfärgad pasta.

Sedan begav jag mig till delikatessdisken i vår matbutik. Därifrån fick jag med mig äkta lagrad parmesan (delade 1kg med mor), en bit 30-månaderslagrad peccorinost, 2 förpackningar med pruschiutto, en bit salami och en bit skinka. Köpte dessutom en melon och några flaskor vin som Johanna ville ha. Tror jag köpte en flaska vatten också.

Allt detta skall tillagas och ätas efter SM/RM beroende på hur jag ligger till formmässigt när vi går in i september.

Tre nyanser av blått / spendering av de sista slantarna

Tre caschmeretröjor, från kedjan Camicissima (två till mig, en till bror), med den klassiska italienska runda halsen kändes som en perfekt avslutning på dagen! Om det inte varit för att Johanna, i smyg, hade köpt espressomuggarna till oss.

Nattvarden möter sista måltiden

Vi hamnade, efter att ha vandrat omkring en hel del, på en restaurang vi ratade första kvällen. Detta var den bästa restaurangen både till service, mat och matkvalitet. Gott, prisvärt och supertrevlig servitris.

Ristorante Cleto som låg på Via del Cardello 28 åt vi följande.
Emil: pruschiutto/melon (7/10), kalv med råstekt potatis (7,5/10) och fruktsallad.
Mamma: pasta med en vit sås på grädde, gorgonzola, perchino-svamp och svartpeppar 8,5/10), ricotta-kaka (6/10)
Emma: pasta pomodore (7/10), chokladbollar med en gräddkaka i (8/10)
Jag: pruschiutto/melon (7/10), spenat med vitlök och chili, ravioli med ricotta, citron och söt tomatsås på sardinskt vis (8/10), chokladbollar med en gräddkaka i (8/10) samt en grädd- och chokladcappuccino.

118 eur för allt, och då värmde de t o m upp Hugos barnmat.

Summering av dagen

  • Det blev en helt fantastisk avslutande dag i all sin enkelhet
    • Tjejerna fick shoppa
    • Mor och Hugo fick ta det lugnt
    • Jag och Emil fick gå tills vi inte orkade gå mer
    • Avslutningsmiddagen var suverän
  • Fantastisk middag (eventuell nyårsrestaurang!)
  • Fail på Angelos Tartufo dock – men dit går vi aldrig igen!

Kommentera

