Reslogg: Rom; dag 2 / födelsedagen

06:41 ringer mobillarmet. Jag känner mig trött och helt groggy efter tre dygn av lite sömn. Lite smått ”packad”. Men jag ska börja min nya era storstilat. På med jogginggrejerna. Sambon sover som en stock. Idag skulle vi åka turistbuss och äta födelsedagsmiddag. Dessutom ville jag hänga lite kring Piazza Navona.

Morgonträning

Joggar runt och kommer något vilse. Hamnar vid spanska trappen. Hittar jättefin utkiksplats (fotade). Körde ”backen” tre gånger ca 300 m lång.

Väcker sambon (tror jag):

”Johanna, dags att gå upp nu, frukost om 24 minuter!”

säger jag med eftertryck. Hon mumlar kort att jag borde duscha. Körde min magrutin och lite gummiband. Sen gick jag och duschade.

Överraskad

Virar in mig i handduken – hade glömt rena kallingar på sängen. Fick för mig att alla skulle stå utanför dörren. Vill ju inte skrämma familjen. Där stod Johanna och skulle blåsa serpentin på mig. Den failade. Jag stängde dörren och gick in igen. Andra gången lyckades hon.

Ballong, serpentin och en resa till Skottland
Fick en resa till Skottland av Sambon. Två veckor efter SM. Perfekt planerat. Malin om du läser: kollar du hotell?

Frukost

Croissanter, frallor, salami, mortadella, termoskaffe. Givetvis yoghurt med BS Diet Fuel jordgubb.

Sightseeing buss

Mor ville åka en såndär buss med öppet tak och guide i lurarna. Själv är jag motståndare till det av princip. Tycker man skall gå runt och titta på saker. Men man skall lyssna på sin mamma. Sagt och gjort, vi köpte biljeter á 12EUR till en hopp on/off buss.

Paniklunch som blev succé

Vi vandrade omkring vid Piazza Navona och behövde någonstans att äta. Vi gick förbi ett ställe, Taverna Parione på Via Di Parione, som hade en meny för 10 EUR/person.

  • Bruschetta: riktigt fräsch med mycket tomat
  • Emma: lasagne 6/10
  • Emil: pasta med bacon & tomatsås 8/10
  • Johanna: pasta med tomatsås och chili 7/10
  • Mamma: mixad sallad 8/10
  • Jag: pasta med ost och peppar 8/10
  • Efterrätt: glass i plastask med plastsked 7,5/10

10 EUR/person inkl vatten.

Tartufo

Att ha nedlåtit mig själv att ha ätit annan glass än Tartufo på Tre ScaliniPiazza Navona är fullkomligt avskyvärt. Och jag som anser mig vara en livsnjutare. Katastrof.

Tartufo är en Chockladtryffelglass med ett körsbär i och grädde på toppen. Kärlek. Glädje. Som ett fyrverkeri i munnen.


Blixt och dunder – magiska under

Vi gick till slipsgubben vid Piazza Bernini. Han har en butik på 1×1,5m med slipsar. Han instruerade lillebror att man måste raka bröstet och manligheten. Detta efter att ha sett mitt välansade bröst i skjortöppningen (3-knappsöppning).

Köpte mig en riktgt snygg slips. Lillebror skaffade sig en han också! Urmoderns regnväder slog till, så vi sitter nu på Bernini Gusto med en cappuccino och njuter av lugnet. Men nu är det dags att hitta kvällens restaurang!

Skoköp och blandad skål

Yepp! Vi fick köpa nya skor till lillebror. Hans var liksom döda av syndafloden sedan innan. Vi kutade via Nazionale ned och upp igen (hade jag själv gjort precis innan för att kolla in restaurangtipsen från hotellet). Sista butiken – en minut innan stängning fick vi tag i ett par. Efter att ha flirtat lite med butiksbiträdet fick vi ned priset med 18 Eur och bror fick ett par riktigt schyssta dojor.

Hade köpt lite snacks, alkoläsk och lightläsk som vi fräste av innan vi gick till restaurangen. Först stressbytte jag kläder. Skjorta, svajig slips och röda chinos. Så elegant skulle jag fira min 30-årsdag…

Tipset som kunde blivit kvällens punkterare

Fick två restaurangtips på hotellet. Vi gick till Ristorande Al Boschetto Via del Boschetto 30.

  • Emil: Romerska menyn med en bacon och pecorinopasta samt fläsklägg med rostad potatis. Han var nöjd. 6/10
  • Mamma: Gnocchi med musslor, hon gillade inte alls gnocchin så betyget blir svårt att sätta
  • Johanna: tog musselsoppa och gnocchin – soppan gillade hon skarpt (7/10) men samma sak med gnocchin – jag smakade den och ger den 6,5/10
  • Emma och jag tog anti pastibuffen till förrätt med många olika auberginevarianter, en omelettpaj, olika sorters zucchini, morötter paprika, tomat. Vi blev nöjda, men 5/10 får den.
  • Emma: pasta med vildsvinsragu, som hon inte alla gillade – men smakade OK, 6/10.
  • Jag: Risotto med fisk/skaldjur – smakade bra, men man var tvungen att hjälpa upp den med parmesan för de hade dom snålat med, 5,5-6/10
  • Service: under all kritik – vi fick maten vid olika tillfällen och Johanna fick vänta >40 min på sin anti pasti.

De la på en serviceavgift på ca 12% och middagen slutade på rekordhöga 107 EUR – då lyckades dom glömma att ta betalt för 1 cola och 2 glas vin.

Snackbaren utan snacks

Vi ville avrunda kvällen med en drink och hamnade på en ‘irish pub’. Syrran skulle lägga Hugo, brorsan följde med för att bära upp vagnen och sambon försvann mystiskt också. Efter att ha väntat i 10 min och insett att det var DYRT på puben så gick vi till ett annat ställe – de två snedseglarna mötte upp. En ”snack bar” (tror den hette dito) på via Firenze.

Så gott som ingenting som stod på menyn fanns. Men bror och jag fick oss varsin rejäl kakbit (tog mig en Tiramisutartarte) och Emils vet vi än idag (skriver dagen efter) inte vad det var. Någon form av torr vaniljpaj tror vi att det var. Men det gick ned. Sen drack vi alla förutom Johanna – som tog vin – en chappuchino. En superrar liten flicka på kanske 5-7 år hjälpte sin mor att duka av. Mor blev ytterst förtjust i flickan som var väldigt charmig på sitt blyga sätt.

20 Eur senare tog vi oss hem till hotellet.

Summering av dagen

  • Suverän lunch till riktigt bra pris
  • Tartufo skall ätas varje gång jag kommer till Rom
  • Middagsrestaurangen var inte alls så bra som han i receptionen sa
  • Öppet-tak-buss var första gången jag åkte i Rom, faktiskt väl spenderade 12 EUR
  • Jag hade en fantastisk födelsedag. Tack min underbara familj!

Kommentera

