Reslogg: Rom; dag 1 / ankomsten

Vi gick upp redan vid 3-tiden på morgonen, eller jag gjorde. Taxin var beställd till 04:30 och vi skulle mötas på flygplatsen vid 05:00. Allt gick smidigt.

Starbucks

Passade på att köpa mig en gigantisk chailatte på Starbucks – och tack vare detta fick vi springa till planet (mannen i kassan var nog inte riktigt vaken ännu).

Slumpad finlunch

Vi sitter på första restaurangen Da Robertino på Via Panisperna 231. Tog pasta bolognese, mamma tog spagetti pomodore & resten tog rigatore carbonara.

Innan fick vi ett fantastiskt bröd som måste varit bakat med parmesan.

• Brödet: 10/10
  • Hemmagjord pasta: 8/10
  • Tomatsåsen: 7/10
  • Carbonaran: 5/10 (dålig bacon & färdig pasta)
  • Service: 6/10 (inget speciellt, inget dåligt)
  • Vatten: 3Eur/liter
  • Fina rena toaletter
  • Rent kök

65 eur för 5 måltider m dryck.

Trappor, Glasslycka och lyckoönskningar

Efter att ha promenerat ett tag så var Hugo helt slut, brorsan hade ont i magen och syrran ville såklart ta hand om sin älskade Hugo på bästa sätt – genom att låta honom få komma till hotellrummet och sova middag. Vi hade precis nått spanska trappan.

Mor däremot, hon ville se Fontana di Trevi. Så vi bestämde oss för att ta oss dit! Hittade inget namn på stället, det stod helt sonika Gelato på skylten till vänster när du har Fontana di Trevi framför dig.

Superb glass! Åt tre kulor. Coco, pistacchio och chocolate. Djo tog chocolate och nutella. Mor åt limone som var bäst. Pistage och choklad runner up.

Caféet/baren på gatan

Precis utanför vårt hotell i McDonalds (FY!)-korsningen ligger café-bar Byron på Via Nazionale.

Vi – Emil, Johanna och jag – väntade när mamma och Emma matade Hugo. cappuccinon var smaskens. Imorgon skall jag se till att Emil testar en till frukosten om det finns. Det är kärlek i en kopp.

Middagspizza

Vi hade bestämt på förmiddagen, eftersom det blev fin/”dyrlunch” att vi skulle äta pizza på kvällen. Och vilken inramning skulle inte vara bättre än att promenera nedåt mot Colosseum.

Vi hamnade på ett litet ställe alle Carrette Vicolo della Carrette 14 (Via della Madonna dei Monti 95) – som egentligen bara var en dörr mitt i ingenstans.

• 4 ostar: 7/10 (krispig botten men lite mer sting hade vi önskar)
  • Tomatsås: 7,5/10 (önskade lite mer sälta)
  • Skinka: mycket bra
  • Husets vin: mycket prisvärt
  • Service: 6

46 eur inkl 1/4 l vin, 1 läsk & 2 flaskor vatten

Kan tänka oss att äta där igen.

Dagen i stort

• Upp 03:00, taxin gick 4:30
  • Terravisionbuss från Da Vinci flygplats
  • Nöjd med hotellrummet – spännande att se hur frukosten är – om det blir ett återbesök i nyår
  • Stressade iväg till lunch – första bästa (de två som jag hade som förslag var båda stängda för semester) – men det blev riktigt gott och alla var nöjda!
  • Miss i orienteringen gjorde att vi krusade åt fel håll – men efter att ha kommenderat om styrkorna och styrt upp med en ny plan så satte vi kursen mot spanska trappan. Hugo blev trött och tvillingarna (mina syskon) tog honom till hotellet
  • Med något decimerat manskap tog vi oss till Fontana di Trevi och åt glass (i stora lass)
  • Hotellrumshäng följt av barhäng och (en snabbkik på Colusseum hann vi med också medan vi väntade på att Hugo skulle somna [vilket han vägrade] pizzamiddag fick avsluta dagen