Dagens projekt / Landet / PT-pass

Atmosfären mormor och morfar har skapat för mig här i Dala-Järna, på gården Deer Holn, uppe i skogen på den plats som i mitt hjärta och i min mun kommer gå under beteckningen ”landet” i resten av mitt liv är obeskrivlig.

Landet

Det var här jag lärde mig cykla. Här jag badad bastu (på golvet i en egen balja) säkert de första hundra gångerna. Här jag lärde mig cykla på bilväg (tänk att morfar litade på mig). Här jag fick min första morakniv, min första fällkniv. Det var också här jag fick slippa betongen under sommarloven. Jag har vävt mattor och rivit mattrasor. Jag har fått vara med och fiska kräftor, varit med under tändningen av en kolmila. Fått köra traktor, ridit såväl häst som ponny. Morfar har lärt mig tälja mina egna spjut, pilar och göra egna pilbågar. Det var nog också här som jag fick min kärlek för god vällagad husmanskost. Det var också här jag lärde mig älska kokt potatis och att äta grönsaker. På tallriken låg alltid en portion grönsaker när jag var mindre. Det skulle ätas upp innan jag fick pannbiff, kyckling eller vad som bjöds den dagen. Jag har alltid fått hemkokt saft, lingonsylt och äppelmos. Hur många barn gillar sill?

Värderingar kring pengars värde och att inget får gå till spillo har också varit viktigt under min uppväxt. Det fick man lära sig här.

Jag har sett renoveringar av ett helt hus, satt och plockat potatis, byggt cykelställ och huggit och staplat ved.

Allt detta sköljde över mig just i en stund av nostalgi och nedstämdhet över att behöva åka hem – där jag satt på bastutrappen och självtorkade i sensommarsolen och -brisen.

PTp#2-TF

Datum/Dag: 2012-08-09
Pass#: 2
Fokus: Mage/drag/tempo

    • Uppvärmning
    • Pullups 3x Max
    • 3 omg Situps/planka med knäuppdrag/sidolyft (20/30/15+15; vila 1 min/omg)

;

  • On top of the minute for 10 min: 3 tuckjumps, 10 m bearcrawl, 3 burpees

Körde denna lite knas.
1x Max strikta chins
Mage
1x Max chins
10 varv, gick tillbaka de 10 m och startade direkt
1x Max chins

Handlade mat idag

Potatis

Jag köpte 10 kg hos Snöborg gård. Som jag imorgon ska släpa hem på tåget.

Dom verkade något stressade. Och ca 20 min senare mötte jag en stor lastbil med släp som frågade om vägen till Snöborg potatis! Sveriges godaste potatis!

20120809-233341.jpg

20120809-233325.jpg

20120809-233318.jpg

20120809-233333.jpg

20120809-233311.jpg

Dala-Järna Slakteri

På slakteriet köpte jag hästkött, fläskfärs, nötfärs, karrékotletter och lite grytbitar. Entrecotén och oxfilén var tyvärr slut. Likaså den rökta lammfiolen (vilket jag hoppas finna på Bondens marknad på lördag hemma på Söder). Men jag kom därifrån med 3-4kg kött.
Som också skall släpas hem på tåget.

20120809-234452.jpg

20120809-234500.jpg

20120809-234510.jpg

Vardagsmotion

Idag cyklade jag ca 1,5 mil, målade drygt halva verandan (sen tog färgen slut), klippte gräset på halva tomten (morfar gjorde den andra halvan), var på tippen och slängde lite bråte och avslutade dagen med ca 2km i rask takt med Giivis.

Däremot så pajade ”dieten” med tre (3), TRE(!!!) laddningar rabarberpaj med vaniljsås! Tack mormor, det var som vanligt: Mumsigt!

20120809-235123.jpg


VILL INTE ÅKA HEM IMORGON! VILL STANNA HÄR!

2 thoughts on “Dagens projekt / Landet / PT-pass

  1. Ping: Bomullsförpacknings-Jiu-Jitsu / Varför jag numera älskar kokos! / Produkttips! | hamwid

Kommentera

