Proteiner och aminosyror / Min uppfattning

Observera att detta är mina tankar och åsikter. Om det är någon som är av en annan åsikt eller är kunnig på området – kontakta mig så kan jag ändra!

Notera att:

Kosttillskott kan aldrig ersätta en balanserad och varierad kost! Dessutom behöver man ha alla makronäringsämnen såsom protein, kolhydrat och fett. Kolhydraterna i anslutning till (innan/efter) träning anses av många vara essentiellt för såväl prestanda som återhämtning och tillväxt.

Tips på tillskott från Jenny Adolfsson / en ‘Gladiator’

Hennes blogg: http://jenny.teambodyscience.se/
Hennes blogg hos body magazine: http://www.body.se/bloggar/jenny-adolfsson (där ligger det tips om vilka kosttillskott som ”behövs”)

Aminosyror

Ökar proteinsyntesen, kan hindra/ha bromsande effekt av muskelnedbrytning.

Du kan välja någon av dessa

EAA

Alla livsnödvändiga aminosyror.

BCAA

De 4 viktigaste aminosyrorna när det gäller muskelbygge. För maximal stimulans av proteinsyntesen. Motverkar muskelnedbrytning, ökar fokus och påskyndar återhämtningen. BCAA-produkt med electrolyte-blend* som har tagit steget till nästa nivå. Otroligt välsmakande och med hela 97% aminosyror:

*) Electrolyte-blend (jämför resorb)

L-leucine

Denna finns med i ovanstående – men är den primära vid just skrotlyftningsträning.

L-leucin är den aminosyran som i huvudsak är ansvarig för att stimulera proteinsyntesen och därmed muskeluppbyggnaden.

Proteinpulver

Smaker jag testat på nedanstående (alla smaker finns inte för alla produkter):
Päronsplitt, jordgubb, double chocolate almond, banan choklad, vanilj, choklad, vanilla ice cream och blåbär. Gillat samtliga smaker!

Vassle/Whey

Billigaste och ”mest prisvärda” – som täcker ditt basbehov om du vill försäkra dig om att nå ditt proteinintag/dag.

Kasein

Ett ”kvällsprotein” (tar längre tid för kroppen att ta upp). Går också att ta som mellanmål på dagen (blanda med mjölk/vatten till en krämig pudding – nom nom nom).

Diet Fuel

Citerar MM Sports produktinformation:

  • ”Blandning av både snabbt och långsamt protein med ett av de lägsta fett- och laktosvärdena man kan hitta i ett proteinpulver.”
  • ”Body Science Diet Fuel innehåller ett av de lägsta fett- och laktosvärdena man kan hitta i ett proteinpulver. Risken för uppblåst mage och andra problem, som ofta är sammanknippade med billigare och sämre proteiner, är minimala.”

Proteinbars / mellanmål

Om du inte bara vill dricka ”proteinshakes” hela tiden så skulle jag rekommendera proteinbars (innehåller också kolhydrater och fett till skillnad mot vanliga ”proteinpulver” – därför skall du ’se upp’ med att äta massor av frukt/mackor etc. om du håller koll på antalet kcal du stoppar i dig). Sen har du riktigt nice bars till sjukt bra priser (vet inte om jag hittat billigare faktiskt):

Har en känsla av att jag måste gömma hallon-lakritssmaken från Johanna – annars kommer de försvinna istället för Marabou-chokladkakan (som jag dessutom tror är dyrare – men framförallt SÄMRE näringsvärden i) på fredags-/lördagskvällarna.

Hur jag använder produkterna

  • Frukost: Prottepannkisar på Kaseinpulver
  • Mellis: 50/50 Diet Fuel/Kaseinpulver
  • Kvällen: ”Fluff” (får beskriva senare) 50/50 Diet Fuel/Kaseinpulver

Jag blandar gärna smakerna så jag tar två olika smaker i mina mellis och fluffet.

One thought on “Proteiner och aminosyror / Min uppfattning

Kommentera

