Jumpstart that body

Kaos! Vaknar efter ca 11,5 timmars sömn (borträknat timmen jag sov i soffan igårkväll). Kroppen är svullen – värst är ansiktet. Yr och det spänner i huvudet som att någon försöker dra ihop mina tinningar i mitten av skallen.

Dessutom så är det inte självmant jag vaknar, utan av mobillarmet som aviserar tvättid om sju minuter. Kravlar mig upp ur sängen. Plockar ihop smutstvätten och tar mig ned till tvättrummet i källaren. Upp igen. Nytt larm. Försvinner bort i vad som nog kan jämföras med koma.

20120729-155127.jpg

20120729-155147.jpg

20120729-155215.jpg

Upprepar samma procedur en gång till. Hasa mig upp, ned i källaren. Tillbaka till sängen, nytt larm. Lyckas hälla i mig ca en liter vatten per tillfälle.

Igen! Fast denna gång ligger jag i soffan i Johannas knä. Hon masserar/kliar mig försiktigt i nacken så spänningarna släpper något.

Släp, släp… Hasar mig ut i köket. Bestämmer mig för att äta frukost/lunch. Klockan är väl kring ett. Måste få i mig vitaminer. Det enda jag tänker på.

Styckar i mig dubbel dos av multivitaminer och järntabletter. Tillbaka till maten. Vad vill jag äta? Som ni ser av bilden ovan blir det blomkål (proppat med c-vitamin), ingefära, vitlök. Gräver runt i kylskåper. Chilin/spanska pepparn är tydligen slut. Får bli några skedar Sambal Oelek istället. Gul lök, tomat. Blomkålen låter jag dra sig i en oxbuljong i kokande vatten. Tomat, lök, vitlök & ingefära steker jag. Silar bort vattnet. Ned med allt i woken. Mer vatten, ny buljong. Får dra sig i uppåt en timme.

Gör en sallad på bladspenat, vitkål och cocktailtomater. Ringlar olivolja ovanpå. Toppar med en skvätt rödvinsvinäger, svartpeppar och havssalt (Sicilianskt).

Gräver mer i kylen. Hittar en burk ‘light cottage cheese’ från Lidl. Mer Sambal. Några fefferoni modell stark!

20120729-160936.jpg

Ät!

Hur gör du med din vitkål? Jag plockar min som en höna (blad för blad). Stammen får vara kvar så länge som möjligt. Då blir den inte dålig utan håller sig fräsch längre!

20120729-161301.jpg

One thought on “Jumpstart that body

Kommentera

