Torsdagsgrillning, helt spontant

Nu i sommar har jag som mål att grilla minst en gång per vecka. Och eftersom det är massor av kalas och sånt i helgen så hade jag inte många dagar att spela på. Så, torsdagsgrillning – perfekt!

Det blev kycklingfilé, tomat, champinjoner, lök och ruccola. Passade på att grilla en lax till imorgon också. Sambon fick dessutom en majskolv – och så grillade vi på en gammal paprika vi hade hemma. Gillar egentligen inte att grilla kycklingfilé. Den är så torr – det är så lite fett i just den biten av kycklingen, brukar föredra lårfilén som är betydligt fetare – men nu hade jag köpt kycklingfilé (som jag egentligen tänkt ugnssteka). Fick helt enkelt göra en smaskig marinad istället.

Marinad

Kycklingfilén

Kycklingen marienrade jag med riven ingefära, riven vitlök, paprikapulver, chilipulver, cayennepeppar, sojasås och solrosolja.

Laxen

Laxen pepprade jag med citronpeppar.

Grönsakerna sköjde jag bara.

Grillen

Tricket för att få en bra och jämn glöd är att bygga en fin liten pyramid av kolen/bricketterna. Det insåg jag för en vecka sedan – när Erik hade byggt den snyggaste brickettpyramiden jag sett – och glöden blev ‘kick ass’ bra. Nu har jag övat lite (lördag och söndag) – så igår fick jag till den riktigt snyggt!

Tänd på!

När man sedan fått till en snygg glöd. Då sprider man ut det med en tång eller likande. Resultatet? Ja ni ser ju själva!

En nöjd grillmästare och en ännu mer nöjd provsmakare.

Färdiggrillat – dags att hugga in

Ikväll blir det grönsaker och grillad lax!

2 thoughts on “Torsdagsgrillning, helt spontant

  1. Frida

    Ett tips när du grillar kyckling är att koka den knappt 10min i buljong innan. Då behöver den inte ligga lika länge på grillen och blir inte lika torr🙂

    Svara
    1. hamwid Inläggets författare

      Bra tips! Särskilt om man snålar & köper fryst kyckling. Perfekt som snabbtining också.

      Duger det att koka upp vattnet i vattenkokare & sen låta den ligga i buljongvattnet, eller måste vattnet koka?

      Svara

Kommentera

