Shopping / Antioxidanter

Lära sig mer kan vara viktigt. Som morfar sa till mig en gång i bastun på landet:

”Hampus, kunskap är aldrig en last.”

Exempelvis varför man behöver sina kolhydrater, proteiner och fetter (”macros”) – hur mycket – och när man behöver dem. Vid olika idrotter/tränings- och/eller intensitetsnivåer. Vilka vitaminer och mineraler som är viktiga vid mycket träning (”micros”). Därför håller jag på och läser en bok om detta (återkommer med recension senare).

Antioxidanter

Kortfattat så klassificeras livsmedels ”antioxidantvärde” enligt ett ORAC-värde (Oxygen Radical Absorbance Capacity). Typ hur dom bekämpar fria radikaler. Fria radikaler är bad boys. Sådana vill man inte ha!

Så kom jag och tänka på mitt favoritbär…

Acai

Ett bär som är oerhört populärt – särskilt inom jiu-jitsu kretas – är Acai. Bl a kan man köpa det som pulver (MM Sports har kampanj på dem nyligen), kapslar, i chokladkakor och smoothiemixar – har sett det någon gång i juice också. Sist köpte jag mitt i pulverform på Gryningen på Söder i Stockholm. Perfekt i fluffet eller i proteinpannkakssmeten. Det har en ganska egen smak – som en blandning mellan blåbär och kako, typ – men jag gillar det!

…blanda i kvarg, i ditt fluff eller kanske dina proteinpannkakor…

Acai, fruit pulp/skin, powder

”The assay for superoxide gave a value of 161,400 units per 100 g, the highest yet found for any plant evaluated to date.”

Källa(Källa: http://www.oracvalues.com/)

Kommentera

