Rep-Power

Anser du dig vara tämligen vältränad? Är du en tävlingsmänniska? Vågar du mäta din preformance med andra? Anmäld dig då till Rep-Power – anmälningstiden går ut på söndag!

Den här hårdingen vann deltävling #1 – relativt överlägset vill jag påstå.

Reglerna, saxat från eventsidan:

Regler

1. Knäböj
(Herrar knäböjer 150 % av sin kroppsvikt, damer 100 % av sin kroppsvikt)
Momentet påbörjas med helt utsträckta ben. Start sker på domarens signal. Därefter sänker man kroppen så översidan vid höftleden, kommer i linje med knäledens översta punkt. Markerat stopp i toppläget! Tävlingsbyxor skall vara tights för att underlätta bedömningen. Tröja får vid huksittande ej dölja höften.

2. Dips
(Herrar utför dips med +15kg, damer utan extra vikt)
Momentet påbörjas i toppläget med helt låsta armbågar. Start på domarens signal. Armbågen minst i höjd med axeln i bottenläget. Fullt sträck i armbågen i toppläget. Inget gung eller sprattel tillåtet. Kroppen får inte luta för mycket framåt, utan ska vara i det närmaste upprätt. Tempot får inte vara högre än att domarna tydligt kan se vändningarna och att kroppen hålls i korrekt läge. Markerat stopp i toppläget. Det är tillåtet att vila och även släppa taget. Det är tidsbegränsningen och utförandet som avgör hur många repetitioner du hinner utföra.

3. Chins
(Herrar utför chins med +10kg, damer utan extra vikt)
Momentet påbörjas i bottenläget med helt utsträckta armar. Start på domarens signal. Max sträck i bottenläget, hakan över räcket i toppläget. Tempot får inte vara högre än att domarna tydligt kan se vändningarna. Markerat stopp i bottenläget. Inget gung eller sprattel tillåtet. Benen ska hållas stilla under hela rörelsen. Det är tillåtet att använda dragremmar och att vila samt även släppa taget. Det är tidsbegränsningen och utförandet som avgör hur många repetitioner du hinner utföra.

4. Bänkpress
(Herrar pressar 125 % av sin kroppsvikt, damer 60 % av sin kroppsvikt)
Greppavstånd: bredaste tillåtna grepp är 81cm där markeringarna på stången ska vara täckta med pekfingrarna. Tumlöst grepp är ej tillåtet. Start sker på domarens signal, när armarna är helt utsträckta i armbågslederna och stången är i balans över bröstkorgen. I de följande pressarna skall armarna vara fullständigt sträckta i armbågslederna vid toppläge. Fötterna ska vara i luften hela tiden; korsade fötter med lodräta lårben. Stången skall tydligt vidröra bröstkorgen, utan att studsas. Bålen och benens position skall vara stilla och rörelsen skall utföras i ett kontrollerat tempo. Endast magnesium och handledslindor är tillåtet som hjälpmedel.

5. Bicepscurl med stång
(Herrar curlar 60 % av sin kroppsvikt, damer 45 % av sin kroppsvikt)
Stången lyfts ut från ställningen inuti ett Power Rack och tävlingsmomentet startar med armarna hängande rakt ned utan någon böjning i armbågsleden. Avståndet mellan fötterna är valfritt så länge som man står utan att vidröra Power Racket. Varje deltagare står fritt (ej mot någon vägg). Start sker på domarens signal, bicepscurlarna skall utföras i ett lugnt och jämnt tempo. Knäleden och benen skall vara stilla under curlen. Armarna skall mellan varje repetition vara fullt utsträckta och skivstången skall vidröra hakans spets i toppläget. Tydligt markerat stopp i bottenpositionen.

Övriga regler för Rep Power

Som tävlande i Rep-Power har du 80 sekunder på dig att utföra så många repetitioner som möjligt i varje gren. Det är tillåtet att ta en paus under en gren (lägga ner vikterna eller släppa utrustningen och sen börja igen). Det är antalet godkända repetitioner under 80 sekunder som räknas. Bälte är tillåtet och finns på plats, endast dessa specialbälten får användas. Knäskydd av typen rehband/vulcan och handledslindor är tillåtet.

Vid samma antal totala repetitioner vinner den som fått flest grensegrar. Vid samma antal repetitioner och lika många grensegrar vinner den som väger mest. Enskild grenseger utses till den som gör flest repetitioner, vid lika antal repetitioner tillfaller grenseger den som väger mest.

Åldersgränsen för att få tävla i Rep-Power är 17 år (du ska ha fyllt eller ska fylla 17 år under kalenderåret då tävlingen avhålls).

Ställer man upp som nybörjare behöver man inte göra knäböj om man inte önskar det.

Avslutande event med brännboll och kalas!

Bild

One thought on “Rep-Power

  1. Ping: Rep-Power vid SM i bodybuilding i Västerås! | hamwid

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s